Mulige temaer til møder

Der vælges et tema til hvert temamøde.

TEMA 1: Tekniske løsninger

Mange har ikke de rigtige løsninger. Man kan dele erfaringer og lære af hinanden.

Hent spørgeark

Video om høretekniske hjælpemidler:

Video om høreteknik til online møder:

Bemærk, at hjælpemidler til jobbet skal søges via dit jobcenter. Kommunikationscentret kan hjælpe med udredning hvis der er behov for det.

Artikel om høreteknik på jobbet fra Høreforeningens medlemsblad

TEMA 2: Udfordringer i sociale sammenhænge

Om udfordringer i sociale sammenhænge på arbejdspladsen.

Hent spørgeark

Video om de psykologiske følgevirkninger af høretab og følelsen af at være udenfor fællesskabet:

TEMA 3: At lade stå til

Hvis jeg ikke gør noget ved mit hørehandicap, hvad sker der så? Peers kan have personlige erfaringer med ikke at reagere på tegn på høreudfordringer. Hvad er konsekvenserne - og hvad sker der så, når man gør noget ved det?

Hent spørgeark

Artikel fra Høreforeningens medlemsblad: Man bliver aldrig til grin med et høreapparat

Konsekvenser af ubehandlet høretab

TEMA 4: Høretaktik

Der er meget at hente fra hørestrategier i forhold til at håndtere sit høreproblem - også i forhold til arbejdspladsen.

Hvad er høretaktik?

TEMA 5: At sige det højt

Det kan være svært at italesætte sit høreproblem på arbejdspladsen. Hvordan kan man bringe det på banen og hvem er bedst at henvende sig til?

TEMA 6: Energiforvaltning

Mange oplever at bruge meget energi på at høre og bliver ofte udmattede og trætte. Hvordan håndterer I det, og bruger I "camouflageteknikker"?

Hent spørgeark

Artikel fra Høreforeningens medlemsblad: Mental udbrændthed hos erhvervsaktive med høretab

TEMA 7: Frokostpausen

Frokostpausen er på mange arbejdspladser centralt for det sociale liv, men kan være udfordrende og udmattende. Hvordan håndterer I det, og kan man gøre det lettere?

TEMA 8: Overlevering af information

Andre på arbejdspladsen videregiver ofte information i ‘farten’. Det kan være svært at høre og svært at bede om at sænke farten eller gentage.

Hent spørgeark

TEMA 9: Møder (både online og fysisk)

Møder, hvor folk taler i munden på hinanden og sidder, så man ikke kan se deres ansigt når de taler, eller slukker for videoen mens de taler på virtuelle møder, kan give store udfordringer med at høre og skabe udmattelse.

Hent spørgeark

Video fra hjemmesiden fra hørerehab.dk med gode råd til møder på jobbet

Video om høreteknik til online møder:

TEMA 10: Storrumskontor og støj

Mange arbejder i åbne kontorer med flere eller mange mennesker. Der er ofte meget baggrundsstøj og snak, og det forstyrrer alle i rummet. Det kan skabe udmattelse, koncentrationsbesvær mv. Hvordan håndterer I det?

TEMA 11: Manglende forståelse

Mange oplever, at deres normalthørende kollegaer har svært ved at forstå, acceptere eller huske, at de har et høreproblem, og det kan være frustrerende og udmattende.

TEMA 12: Tabu og skam

Det at have en høreudfordring kan være forbundet med meget tabu og sårbarhed på arbejdspladsen, og det kan have store psykiske og sociale konsekvenser. Hvordan er det for jer på jeres arbejdspladser?

Hent spørgeark

Artikel fra Høreforeningens medlemsblad: Uffe Buchard: - Høreapparat... ordet lyder som en gammel kuffert. Jeg kan godt forstå, at folk løber skrigende væk

TEMA 13: At finde rundt i systemet

Det kan være svært at finde rundt imellem de mange aktører inden for høreområdet - også i forskellige regioner: Høreforeningen, kommunikationscentre, ørelæger, høreklinikker, offentligt og privat mv. Høreområdet kan opleves som en jungle.

Find vej i systemet

TEMA 14: Ingen skal stå alene

Høreudfordringer kan føre til, at man oplever social isolation på arbejdspladsen og føler sig ekskluderet. Kender I til det? Har I erfaringer, der har skabt mere inklusion på arbejdspladsen? Og har I forslag til, hvad der kan ske på jeres arbejdspladser? (Kunne dette være tema til jeres afsluttende møde?)

TEMA 15: Jobsøgning

Der er mange overvejelser, man kan gøre sig ift. høretab og jobsøgning. Det er nærliggende at se sit høretabet som en barriere ift. at få et job, men behøver det være sådan?

Jobsøgning

Støttemuligheder

TEMA 16: Jeres eget tema...

Tilbage til temamøder