Tinnitus

Tinnitus er betegnelsen for den ringen, brummen, susen eller hylen for ørerne, som mange mennesker oplever.

Hvor almindeligt er det?

10-20 procent af befolkningen har tinnitus i en eller anden grad. Ca. 1-3 procent har en tinnitus, der er så voldsom, at de er stærkt generede af det.

En undersøgelse fra 2013 om danskernes sundhed viser, at antallet af danskere med tinnitus er steget med 2% siden 2010. Du kan blandt andet se tallene for tinnitus på side 32 i undersøgelsen.

Årsag

Man kender ikke den præcise årsag til, at tinnitus opstår. Men man ved, at den ofte optræder sammen med øresygdomme og hørenedsættelse. Støj kan også udløse tinnitus.

Hvis du ikke kan holde din tinnitus ud

Hvis du ikke kan holde din tinnitus ud, men din ørelæge siger; 'det må du leve med', så bør du finde en anden ørelæge og opsøge et kommunikationscenter.

Du kan også få hjælp hos House of Hearing
Medlemmer i Høreforeningen kan desuden kontakte Høreforeningens vejledning.

Gode råd

• sørg for at have lyd omkring dig
  • brug dit høreapparat, hvis du har et høretab
  • træn dig i at lytte aktivt henover tinnitus
  • Hæft dig ved de gode historier og lad være med at læse for meget på nettet
  • få hjælp til at håndtere sideløbende problematikker såsom sorg, angst, stress, depression
  • bevar optimismen

Rådene kommer fra psykolog og tinnitusekspert Anne-Mette Mohr, der i en lang årrække har beskæftiget sig med mennesker med høreproblemer.

Høreforeningens arbejde for tinnitus-ramte

Høreforeningen har siden stiftelsen af Menière- og Tinnitusforeningen i 1995 arbejdet seriøst for bedre livsvilkår for mennesker med tinnitus. MTF blev i 2006 lagt ind under Høreforeningen. Vi afholder løbende arrangementer om tinnitus, hvor man bl.a. kan få den nyeste viden om tinnitus og behandling fra eksperterne.

Høreforeningen har for medlemmer en faguddannet tinnitus-vejleder.

Som medlem af Høreforeningen støtter du arbejdet for en bedre tinnitusbehandling i Danmark og større gennemsigtighed i behandlingstilbuddene. Høreforeningen har kortlagt tilbuddene i Danmark og er i tæt kontakt med tinnitus-behandlere og forskere.

Læs mere om tinnitus

Læs mere om årsager til tinnitus samt behandlingsmuligheder.