Høretab

Diabetes og høretab

Diabetikere har dobbelt så stor risiko for at udvikle høretab end resten af befolkningen. Forskerne kender ikke årsagen, men mener, at den øgede risiko kan skyldes, at diabetikeres høje niveauer af blodsukker skader blodkar i det indre øre på samme måde, som det er tilfældet med blodkar i øjnene og nyrerne.

Størst risiko for diabetikere under 60 år

I en gennemgang af en række undersøgelser på området fandt forskere ud af, at diabetikere har 2,15 gange større risiko for hørenedsættelse end ikke-diabetikere.

Diabetes og høretab

Derudover fandt man ud af, at risikoen er relateret til alder. For diabetikere under 60 år var risikoen for hørenedsættelse 2,61 gange større end ikke-diabetikere, mens den for diabetikere over 60 år var noget mindre, nemlig 1,58 gange større. Analysen har set på 13 tidligere studier af området.

Kilde: J Clin Endocrinol Metab, January 2013, 98(1):51–5

Hold styr på blodsukkeret og få tjekket hørelsen

Har du diabetes, kan du mindske risikoen for at udvikle hørenedsættelse ved at holde din diabetes under bedst mulig kontrol. Få også tjekket din hørelse med jævne mellemrum. Jo før en hørenedsættelse behandles, jo bedre er du stillet. Omvendt bør mennesker med hørenedsættelse overveje, om de hører til de omkring 200.000 danskere, der går rundt med type 2-diabetes uden at vide det.

Læs mere om diabetes på Diabetesforeningens hjemmeside