Er I klar til at passe på ørerne?

Roskildeeee! Højt lydtryk i flere dage skader ørerne - og skaden kan ikke repareres. Husk de gode råd fra Høreforeningen.

Udsendt 23. juni 2016

Der er udsolgt på Roskilde Festival igen i år, og kun en mindre del af gæsterne tænker over, at de kan ødelægge deres ører for altid med en uges høj musik.

- Husk ørepropperne, hold pause fra den høje lyd og download gerne en app, der kan måle vejledende lydstyrke, råder Høreforeningens formand Majbritt Garbul Tobberup.

Roskilde Festival har de senere år indført en øvre grænse for lyd på 103 dB (decibel) i gennemsnitsniveau. Derfor kan niveauerne være højere, og man skal huske, at et lydtryk på 102-103 dB kun giver mulighed for 7,5 minutters musik uden risiko for høreskade!

Se festivalens lydpolitik her.

Brug ørepropper

Festivalen sælger selv ørepropper.

- Og der er al mulig grund til at have et par ørepropper ved hånden. Når du står midt i det hele og synes, der spilles for højt, så er det formentligt højt nok til at skade dine ører, siger Majbritt Garbul Tobberup.

Høreforeningen har netop deltaget i Pas på Hørelsen-arrangementet på Bornholm, hvor professor i lyd og akustik Dorte Hammershøi fra Aalborg Universitet understregede, at lydstyrken er afgørende for høreskaderne, men også hvor længe og hvor tit man hører musik.

- De skader, der opstår af at høre musik, viser sig først senere i livet. Det er lige som rygning. Man ved ikke, hvem det rammer, forklarede professoren.

Læs artiklen her

Anbefalinger fra eksperterne

Mange hører høj musik i forvejen - så en uges stort lydtryk på Roskilde lægger bare oven i risikoen!

Pas på Hørelsen eksperterne, der også indbefatter Dansk Musiker Forbund og høreapparatfirmaet GN Hearing havde til politikerne på Folkemødet lavet et idé-katalog med gode forslag til, hvordan samfundet kommer  de mange høreskader til livs:

Se idé-kataloget her.

Ørerne bliver mast

Ph.D-forskning fra to norske festivaler, som blev fremlagt på Audio Engineering Societys verdenskonference, viser, at der er alt mulig grund til at tænke på ørerne.

Målinger af lydstyrke og festival-deltageres høreevne viste en klar sammenhæng mellem for høj lyd og ørernes evne til at restituere. Efter fem festivaldage er ørerne simpelthen mast. Ørerne får mere og mere svært ved at blive sig selv igen. Hvornår den varige høreskade opstår, er individuelt.

Generation høreskade

- Mange yngre mennesker har i forvejen musikalske lyttevaner, der belaster ørerne. Festivalernes store lydtryk er bare med til at gøre skaden værre. Forskerne taler om generation høreskade, siger Høreforeningens landsformand.

WHO har i år anslået at 1,1 milliard yngre mennesker i verden er i risikozonen for høreskader på grund af deres lyttevaner.

Sunde lyttevaner

Høreforeningen opfordrer til, at man holder mange lyttepauser mellem livekoncerterne. Får man tinnitus eller hovedpine af musikken, skal man øjeblikkeligt fjerne sig fra lyden.

Lydniveau        Tid du kan tåle dagligt

85 dB              8 timer

88 dB              4 timer

91 dB              2 timer

94 dB              1 time

97 dB              30 min

100 dB            15 min

103 dB            7,5 min

106 dB             4 min

109 dB             2 min

112 dB              1 min

115 dB              30 sek

118 dB              15 sek

121 dB              7,5 sek

124 dB               4 sek

125 dB               smertegrænse

Vi fortæller gerne mere om høreskader og høreproblemer!

Læs mere om støj

Kontakt Høreforeningens landsformand Majbritt Garbul Tobberup på 40 193991 (gerne sms først) mail: mgt@hoereforeningen.dk  eller kommunikationschef Irene Scharbau 30 68 60 78 mail hoerelsen@hoereforeningen.dk