Tilgængeligt folketingsvalg, tak!

Udsendt 8. maj 2019

I Danmark har ca. 800.000 mennesker høreproblemer, og ca. 300.000 bruger høreapparat. Mange af disse borgere har brug for, at der bliver taget visse hensyn, ikke mindst i debatterne op til folketingsvalget. Høreforeningen opfordrer derfor til, at man husker mennesker med hørenedsættelse, nu hvor vi skal til valg:

- For at kunne følge med i den politiske debat og være en del af demokratiet, har vi blandt andet brug for teleslynger, så vi har mulighed for at følge med, siger Høreforeningens landsformand Majbritt Garbul Tobberup.

Ved lokale valgmøder, skal der være et teleslyngeanlæg i lokalet, og teleslyngen skal både virke og være tændt. En teleslynge gør det nemlig muligt for høreapparatbrugere at få lyden fra talernes mikrofoner direkte ind i deres høreapparater. Er der ikke et teleslyngeanlæg i lokalet, kan det lejes.

Valgmøderne bør også skrivetolkes, så det talte ord samtidig kan læses på en storskærm. Alle talere skal desuden holde en god taledisciplin, dvs. ikke afbryde eller tale i munden på hinanden og ikke tale for hurtigt. Dette gælder både ved lokale debatter og i tv. Her har ordstyreren en vigtig rolle.

Mennesker med hørenedsættelse har også ret til at deltage i den demokratiske proces, som et folketingsvalg er. Giv dem muligheden ved hjælp af teleslynger, tekstning og taledisciplin, lyder det fra Høreforeningen.

Flere oplysninger
Kontakt Høreforeningen på tlf. 36 75 42 00 eller mail@hoereforeningen.dk