Er der hul igennem?

”Det kan ikke siges for tit: Pas på dine ører og tag hånd om det høretab, du eventuelt har”, siger Høreforeningens formand. Høreforeningen markerer Verdens Høredag den 3. marts. Pas på din hørelse og få den testet, hvis du hører dårligt.

Udsendt 27. februar 2018

3. marts er af WHO udnævnt til Verdens Høredag. Dagen markeres i hele verden – også i mange danske byer. Høreforeningen går på gaden under mottoet ”Er der hul igennem?” for at minde om, at vi skal passe på vores hørelse ved at sørge for at bruge høreværn eller ørepropper, når vi er omgivet af høj lyd. Og vi skal få hørelsen testet og bruge høreapparater, hvis hørelsen er blevet for dårlig.

I 2030 vil op mod 1 mio. mennesker i Danmark have høreproblemer som nedsat hørelse eller tinnitus. Det viser en beregning på basis af blandt andet Danmarks Statistiks fremskrivning af befolkningens aldersgrupper.

Når man ikke hører normalt, er det svært at fastholde et job, tage en uddannelse eller i det hele taget fungere socialt. Desuden vil et ubehandlet høretab øge risikoen for isolation, stress, depression og faldulykker.

Alt for mange

Høreforeningens landsformand Majbritt Garbul Tobberup udtrykker høredagens budskaber sådan:

”Der er alt for mange, der ikke ved, hvornår støj er skadeligt, og derfor er rigtigt mange unge mennesker i risiko for at få ødelagt deres hørelse. Samtidig tøver alt for mange mennesker med at få gjort noget ved et aldersbetinget høretab.

Der er al mulig grund til at forebygge høretab, og der er også al mulig grund til at gøre noget aktivt for at få behandlet sit høretab, hvis man først har fået det.

Det kan ikke siges for tit: Pas på din hørelse og tag hånd om det høretab, du eventuelt har.”

Høreværn og høretest

Vi kan selv gøre vores til at forebygge høretab.  Det kan vi gøre ved at lade være med at lytte for længe til høj musik og ved at bruge høreværn eller ørepropper. Hvis vi har den mindste mistanke om, at hørelsen er blevet svagere, bør vi sørge for at få testet hørelsen og gøre brug af den nødvendige hjælp, hvis vi hører dårligt.

Hear the Future

Temaet ”Hear the future” for Verdens Høredag 2018 skal gøre opmærksom på, at flere og flere mennesker verden over får høreproblemer i fremtiden.  WHO anslår, at 1,1 mia. yngre mennesker er i risiko for at miste hørelsen helt på grund af forkert brug af høj musik.

Verdens Høredag markeres i en række danske byer af Høreforeningens lokalafdelinger.

Flere oplysninger:

Høreforeningen:

Landsformand Majbritt Garbul-Tobberup, tlf. 36 75 42 00, mail mgt@hoereforeningen.dk

Sekretariatsleder Tine Lyngholm, tlf. 30 73 30 73, mail tl@hoereforeningen.dk

Læs mere om Verdens Høredag