Artikel: Det viste sig jo, at Harry havde ret i det med hørelsen

Høreskader har en markant tredjeplads i antal arbejdsskader, der anmeldes hvert år. Klaus blev advaret, men har nu høreapparater og tinnitus.

Klaus Nejsig Olesen

– Når der er gang i en masse ting, så er det ikke så meget, jeg mærker til tinnitusen. Men når jeg så sidder lige så stille foran fjernsynet, så hyler det meget. Det er meget generende og træls, siger Klaus Nejsig Olsen, der har fået anerkendt sin høreskade som arbejdsskade.

AF METTE BYRGESEN JENSEN

Betonarbejder Klaus Nejsig Olesen lider i dag af kraftig tinnitus og bruger høreapparat i begge ører for at begrænse den generende støj.
”Bare vent til I bliver lige så gamle som mig, så kommer I også til at døje med hørelsen”, sagde Harry altid til de unge håndværkere i entreprenørvirksomheden Trigon i Frederikshavn, når de drillede ham med hans dårlige hørelse. Dengang kunne Klaus Nejsig Olesen, og de andre unge kollegaer ikke se nogen grund til at beskytte deres ører mod støjende arbejde.

I dag lider både Klaus Nejsig Olesen og flere af hans kollegaer af dårlig hørelse eller tinnitus:
– Det var da dumt ikke at bruge sit høreværn. Se nu hvad det har resulteret i, siger Klaus Nejsig Olesen og viser sine høreapparater på begge ører.

Brugte aldrig sine høreværn

Klaus Nejsig Olesen er 51 år og har brugt høreapparat i fem år. Apparaterne fik han ikke så meget på grund af en dårlig hørelse men på grund af, at han døjede voldsomt med tinnitus. En støjbetinget hørenedsættelse og tinnitus, som han fik godkendt som arbejdsskade i 2011. Samme år som han fik sit første høreapparat.
– Jeg har jo overhovedet ikke brugt høreværn i mine mange år i entreprenørbranchen. Kun de seneste år, hvor der har været mere fokus på brugen af høreværn. Jeg brugte heller ikke høreværn, da jeg tidligere arbejdede i landbruget med de store landbrugsmaskiner, fortæller Klaus Nejsig Olesen.
– Der kom jo ingen og bankede os i hovedet og bad os tage høreværn på, så skaden er jo langsomt kommet snigende.

Støjen fra de mange års arbejde med støjende maskiner har beskadiget Klaus’ øre, forklarer han. Derfor fik han i 2011 testet sine ører og fik efterfølgende høreapparater. Høreskaden med tinnitus blev anmeldt og godtaget som arbejdsskade.

En generende hylen i ørerne

Høreapparaterne hjælper på tinnitusen:
– Hvis jeg f.eks. ikke har dem på i tre dage, så bliver den der besynderlige hylen inde i mit hoved endnu værre end den plejer. Når tinnitusen hyler for meget, så har jeg en knap på høreapparaterne, jeg lige kan trykke på for at skabe en anden høj lyd, så hjælper det. Den bedste måde ikke at være generet af tinnitus på, er ikke at tænke på den. Det gør man bedst ved f.eks. at skabe en anden høj lyd.

Høreværn mere accepteret

Klaus begyndte på Trigon for over 20 år siden. Den gang var det ikke så populært at bruge høreværn. Det er blevet lidt mere acceptabelt i dag:
– Arbejdstilsynet er jo efter os i dag. Når de kommer ud på byggepladserne og hører en høj banken eller nogen, der borer, så skynder de sig derhen og tjekker, om vi nu har husket høreværnene, siger Klaus med et smil og konkluderer, at det er helt i orden.
– Hvis jeg vidste, hvad jeg ved i dag, så havde jeg passet bedre på mine ører den gang. Så havde jeg nok ikke haft de samme problemer som i dag. Selvom høreapparaterne er nemme at tage på, så skal de jo renses hver dag og have skiftet batterier.

Springer over hvor gærdet er lavest

Holdningen ude på byggepladserne er nok mange gange denne, at man ikke gider tage sine høreværn på. Da de er meget trælse af gå med. Derfor er det tit sådan, at hvis man skal lave noget, der larmer, og som man ved tager ca. 10 min. at udføre, og det tager 15 min at hente sine høreværn i bilen eller skurvognen, så skynder man sig nok lige at lave arbejdet og håbe på det bedste, forklarer Klaus.

Denne artikel er oprindelig bragt i Høreforeningens medlemsblad december 2016