Webtekst - teksttelefoni
TDC Webtekst - teksttelefoni - er en tjeneste på internettet for mennesker, der pga. høre- eller taleproblemer ikke kan føre almindelige telefonsamtaler.
Tjenesten kan benyttes af alle, som har adgang til internettet via computer eller via en mobiltelefon.
Tjenesten har hjemmesideadressen www.webtekst.tdc.dk
Når man som hørende ønsker at ringe til en, der bruger teksttelefon, eller man som teksttelefon-bruger ønsker at ringe til en hørende, foregår kommunikationen via Formidlingscenteret FC hos TDC. FC taler med den hørende og skriver til teksttelefon-brugeren. Hvis du som teksttelefon-bruger har brug for at tale selv, så kan FC ringe til dig på din fastnettelefon eller din mobiltelefon så en parallel forbindelse kan etableres, så du selv kan tale.
4 slags teksttelefoner
Teksttelefonen findes i 4 forskellige varianter, der ligner hinanden og betjenes næsten ens. Her er en kort beskrivelse af dem:
1. WebTekst: Hjemmeside, der kan benyttes på både PC, MAC, tablets og og mobiltelefoner (smartphones). Kan anvendes på alle enheder der benytter en webbrowser (som fx Chrome, Explorer, Firefox eller Safari).
2. PCTekst: Program til computeren med sin egen indbyggede Java (er ikke afhængig af Java på computeren samt opdateringer). PCTekst skal benyttes, hvis man ønsker at benytte USB-Alert (bruges til at sende signal til et lys- og blinkanlæg, når der modtages et kald).
3. MobilTekst / Android: App der kan anvendes på mobiltelefoner og tablets, der benytter android-styresystemet.
4. MobilTekst / IOS: App der kan anvendes på både iPhones og iPads.
Man kan finde brugervejledninger under Hjælp på www.webtekst.tdc.dk
Når man er oprettet på www.webtekst.tdc.dk og har modtaget sit brugernavn og kodeord, har man adgang til alle 4 teksttelefoner. Som bruger kan du derfor selv vælge, hvilken eller hvilke versioner der passer bedst til dig. Det kunne fx være en PCTekst hjemme på computeren og så en MobilTekst på mobiltelefonen.
Det er gratis for visiterede at bruge teksttelefon
Aftalen mellem TDC og IT- og Telestyrelsen sikrer visiterede brugere gratis oprettelse, abonnement og brug af teksttelefon. Visitationen får du via din kommune.
Brug af Formidlingscenteret FC er gratis til alle danske fastnetnumre. Hvis du bestiller formidling til mobil-, udlands- eller særtjenestenumre, takseres det til TDC's gældende takster.
Pårørende kan også blive oprettet gratis til at bruge www.webtekst.tdc.dk Den pårørende opretter sig på lige fod med andre brugere, men skal samtidig sende en mail til handicapservice@yousee.dk hvor man skriver, at man er oprettet som pårørende til navn+telefonnummer. Bruger og pårørende vil herefter kunne ringe direkte til hinanden og kommunikere via tekst.
TDC Handicapservice
Du kan kontakte TDC Handicapservice, hvis du har spørgsmål til teksttelefoni eller vil oprette et abonnement.
TDC Handicapservice kan kontaktes på e-mail: handicapservice@yousee.dk - man kan forvente svar indenfor 24 timer på hverdage.
Undervisning og afprøvning
Nogle kommunikationscentre tilbyder afprøvning af og undervisning i webtekst. Kontakt dit lokale kommunikationscenter og hør, om de tilbyder dette.
Du kan se en liste over kommunikationscentrene her.