Hjælpemidler

Teleslynge

En teleslynge består af en (eller flere) mikrofoner, der opfanger lydsignaler. Signalerne forstærkes og sendes ud gennem en såkaldt teleslynge - dvs. en ledning, der ligger rundt i lokalet, hvor man ønsker at lytte med via høreapparatets telespole.

Ofte bruges teleslynge i forbindelse med radio eller tv i hjemmet.

Takket være den trådløse overførsel får høreapparatbrugeren mulighed for at følge med - også i større lokaler som kirker, teatre mv.

Teleslyngeanlæg er en stor hjælp for de mange høreapparatbrugere, der ønsker at deltage i kirkelige handlinger, og i de mange kulturelle arrangementer i foredrags- og koncertsale, i teatre og biografer, på plejehjem og biblioteker m.v.

For at man kan benytte en teleslynge, skal høreapparatet have telespole.

En halsteleslynge er et transportabelt hjælpemiddel til aflytning af radio og TV. slyngen bæres rundt om halsen så man kan overføre signalerne fra slyngen til høreapparatet (når det står i teleslynge-position). En halsteleslynge er ikke kraftig nok til større høretab.

Halsslynge

På billedet ses et eksempel på en halsslynge. Foto: Phonic Ear

En pudeslynge består af en forstærker, hvis signal sendes gennem en ledning i en pude, så denne virker som teleslynge. Signalet opfattes kun i nærheden af puden og er derfor velegnet på steder, hvor mange høreapparatbrugere bor tæt - f.eks. plejehjem o.lign.

Fordele ved teleslynge:

• Sender den lyd man gerne vil høre direkte ind i øret
  • Teleslyngeanlæg er installeret mange offentlige steder i Danmark, de findes fx ofte i foredragssale, kirker, biografer, teatre, på biblioteker mv.
  • Teleslynge er en forholdsvis billig løsning

Ulemper ved teleslynge:

• Der er lidt tab af lydstyrke i basområdet
  • Teleslynge kræver, at man har høreapparat med telespole i
  • Man kan føle sig isoleret i stuen, når man ser tv.
  • Det er ikke helt støjfrit – der kan opfanges støj fra lysstofrør, kabler i vejen mv.

Teleslynge til mobiltelefon - se under mobiltelefon.

Krav om teleslynger i forsamlingslokaler.

Hvis du får nyt tv

Høreforeningen får indimellem henvendelser fra borgere, der har fået nyt tv, hvorefter teleslyngen ikke længere kan anvendes uden tekniske justeringer. Her oplever nogle, at kommunen ikke vil betale for de nødvendige udbedringer. Medlemmer i Høreforeningen kan få hjælp til deres sag ved at henvende sig til vores vejledning.

Ankestyrelsen har i 2015 afgjort, at borgere har ret til tilslutning af teleslynge til tv. Hvis du er medlem af Høreforeningen sender vi afgørelsen til dig via e-mail, hvis du udfylder formularen herunder: