Hjælpemidler

Apps

Der findes flere apps, som kan hjælpe mennesker med hørenedsættelse, her er nogle eksempler:

Akuthjælp til døve

En mulighed er at downloade app'en "Akuthjælp til døve". Via App'en kan man sende en autogenereret sms til alarmcentralen i tilfælde af en nødsituation. Hent app'en i App Store eller Google Play. I videoen herunder, kan du se, hvordan du bruger app'en. Videoen er produceret af Danske Døves Landsforbund. Hvis der ikke automatisk kommer undertekster på, så kan de slås til via CC-tegnet i bunden af videoen.

Mit CI-forløb

Mit CI-forløb er en app, der giver dig grundig information om Cochlear Implant, både før, under og efter operationen. I appen finder du også en række tekstede videoer med CI-brugere og pårørende. Appen er udviklet til borgere i Region Syddanmark i samarbejde med Center for Kommunikation og Velfærdsteknologi i Odense. Mange af informationerne er dog alment gældende.

Mit CI-forløb ligger som en del af appen "Mit forløb i Region Syddanmark". Appen fås desværre kun til iPhones og iPads.

Earbalance

Høreforeningens app "Earbalance" er udviklet til mennesker med høretab, tinnitus, lydfølsomhed eller indre-øre-betinget svimmelhed.

Earbalance indeholder små øvelser på 1-2 minutter, der afhjælper svimmelhed, styrker balancen og modvirker de spændinger, som kan være klassiske, når man har nedsat hørelse. Alle øvelserne vises via små videoer kombineret med tekstinstruktioner og effekt-forklaring. Alle videoer er tekstede og med tydelig lyd.

Du kan gratis hente Earbalance, der hvor du henter apps til din telefon (AppStore eller Google Play Store).

App’en er resultatet af et udviklings- og samarbejdsprojekt mellem psykomotorisk terapeut Randi Sesse Kjær, fysioterapeut Ida Castberg og Høreforeningen. Høreforeningen har ledet arbejdet med at realisere app'en, som er støttet af Kurt Sørensen Fonden, Trygfonden og Fonden for Bedre Hørelse.

Noise Exposure

Det svenske arbejdstilsyn har lavet app’en Noise Exposure, som kan bruges på mobiltelefoner til at måle støj. Især inden for intervallet 40-100 dB er den god til at give en rimelig præcis måling af støjsituationen. Man starter blot programmet og trykker kør, så måler den. Kan fås til både Iphone og Android. Noise Exposure giver også anvisninger på, hvor længe du bør opholde dig i forskellige støjniveauer.

TAXA-apps

Flere taxa-selskaber har apps, hvor du kan bestille din taxa helt uden at skulle ringe. Det gælder bl.a. 4x48.

Høretest

Flere høreapparatfirmaer har desuden lanceret apps med foreløbige høretests. Søg på høretest, dér hvor du henter dine apps. Har du iPhone eller iPad, så prøv fx høretesten "Mimi", der er gratis.