Artikel: 20. oktober fik Bent CI

Høreforeningens lokalformand på Lolland Bent Hansen tog beslutningen om operation i løbet af en dag.

Af Irene Scharbau

I skrivende stund har Bent Hansen endnu ikke fået lyd på sit CI. Operationsarret skal lige vokse sammen, inden processoren kan kobles på. Men han er fuld af optimisme. For operationen gik godt.

”Så er der ny hørelse på vej efter 148 minutter på operationsbordet og en god søvn. Jeg er heldig, jeg føler ingen bivirkninger, selv om det ellers er almindeligt. Håber det holder”, skrev Bent Hansen den 21. oktober på Facebook, dagen efter, han havde fået cochlear implant på den helt nye afdeling på Rigshospitalet.

Det holdt. 72-årige Bent Hansen har haft en forholdsvis let CI-operation.

Bent Hansen er lokalformand i Høreforeningen på Lolland. Han har hørt meget dårligt i mange år. Han fik sine første apparater i 1992 og har døjet voldsomt med faldende hørelse og tinnitus.

Bent Hansen

- Jeg har stort skelnetab, der er 15% tilbage på det højre øre og 8% på venstre, fortæller han.

På sit bedste øre har han høreapparat. Det dårligste gjorde ham til CI-kandidat.

For to år siden havde jeg en aftale med høreklinikken i Nykøbing Falster om justering af mine høreapparater. Da jeg ankom og meldte mig i receptionen, kom ørelægen ud og inviterede mig ind til en samtale. Jeg undrede mig, det havde jeg aldrig oplevet før. “Er der nogensinde nogle, der har tilbudt dig en CI-operation”, spurgte han. Det havde ingen, fortæller Bent Hansen.

Egentlig syntes han, at han hørte ok med sine apparater, men der var dog brug for en justering.

- Jeg havde da godt lagt mærke til at jeg tit måtte bede folk gentage, men havde vel vænnet mig til det. Når jeg ikke forstod, hvad min hustru sagde, omformulerede hun det, og desuden ved man jo ikke, hvad man ikke hører, siger han.

Lægen og Bent talte sammen en halv times tid og så på hans hørekurver: Bent måtte indrømme, at det ikke så godt ud, og at han lige ville tænke over forslaget.

Sagde ja dagen efter

- Jeg gik en tur i skoven med min hund og tænkte over det, og da jeg kom hjem, havde jeg besluttet at sige ja tak til lægens tilbud. Jeg ringede til ham næste formiddag. Han indstillede mig til udredning straks efter vores telefonsamtale. Jeg skulle igennem en del prøver, og en god del af tiden er gået med at vente på indkaldelser og ventetider, jeg ventede blandt andet tre måneder på at blive scannet, fortæller Bent.

Alle test og undersøgelser blev foretaget det første år på høreklinikken i Nykøbing, og så blev han indstillet til operation på Gentofte Hospital.

Jeg blev indkaldt til prøver og samtaler frem til januar 2020, hvor jeg blev godkendt til operation. I mellemtiden var det besluttet at flytte høreafdelingen fra Gentofte til Rigshospitalet.

De ville først begynde at operere i marts. I februar kom der besked om, at starten var forsinket yderligere fire måneder. I august skrev jeg og spurgte, hvornår jeg kunne komme til. Jeg fik besked på, at de forventede at flytte i september. Den 6. oktober fik jeg indkaldelse til forundersøgelse og journalskrivning den 19. oktober med operation den 20. oktober. Det har de holdt. Det blev en god oplevelse. Operationen gik fint, jeg blev udskrevet den 21. oktober kl. 10, uden smerter eller ubehag, fortæller Bent Hansen.

Han har fået et Advanced Bionics-apparat, som fungerer bedst med hans Phonak høreapparat.

Kontrollen efter 10 dage gik godt.

- Det er jo nu, eventyret begynder. Det bliver spændende at få lyd på. Vi må se, hvor meget, jeg forstår, siger Bent Hansen.

Bagefter venter tre måneders genoptræning i lyd med en hørekonsulent. Ifølge hans journal skal han efter operationen i fire uger undgå flyvning, kradsning ved øret og tunge løft. Og ved hovedpine, feber eller øresmerter, skal han ringe hurtigt for kontrol mv. Men Bents CI-operation er forløbet godt.

Bent Hansen efter operationen

Bent  Hansens hørekurve

Bent Hansens hørekurve. Skelnetab til højre.

Denne artikel er oprindelig bragt i Høreforeningens medlemsblad december 2020