Endelig kommer forebyggelse af høreskader på skoleskemaet

Høreforeningen har udgivet undervisningsforløb om at passe på ørerne.

Endelig kommer forebyggelse af høreskader på skoleskemaet

I mange år har børn og unge både via kampagner og gennem undervisningen fået viden om sikker sex, alkohol, rygning, kost og motion. Men når det kommer til viden om, hvordan man kan forebygge høreskader og tinnitus er deres kendskab og fokus begrænset. Mange børn tænker ikke over, at høj lyd, særligt i lang tid, kan være skadeligt for hørelsen, og området mangler opmærksomhed, ikke mindst i undervisningen.

Når hørelsen belastes tidligt i livet, risikerer man også at få nedsat hørelse tidligere, og flere og flere vil dermed få nedsat hørelse fra 40-50 års-alderen. Tal fra Den nationale sundhedsprofil viser desuden, at antallet at danskere med tinnitus er i stigning ikke mindst blandt unge.

Internationale studier estimerer, at over 1 milliard unge globalt er i risiko for at få høreskader på grund af de måder, de omgås musik på, fx ved massiv brug af høretelefoner, høj lyd til koncerter, sport-events og lignende.

Pas på ørerne

For at modvirke den udvikling påtager Høreforeningen sig nu et samfundsansvar, så børn og unge får viden om, hvordan de passer på deres ører.

Som en del af vores forebyggelsesprojekt Lyd på livet har vi udviklet nogle undervisningsforløb om at forebygge tinnitus og høreskader. Forløbene er udviklet i samarbejde med Forstå, der laver undervisningsmateriale til grundskolen.

Materialet er tænkt til naturfagsundervisningen, hvor eleverne kan blive klogere på lyd, ørerne, og hvordan de passer godt på deres hørelse. I forløbene dykker man ned i, hvordan hørelsen fungerer, måler støjniveauet på skolen og lærer, hvordan man passer godt på de små, vigtige fimrehår i det indre øre. Vi har sammen med Forstå udviklet forløb til indskolingen (1.-3. klasse) og mellemtrinnet (4.-6. klasse).

Forløbene er gratis og tilgængelige med Unilogin. Lærere og elever kan finde forløbene her

Animationsfilmen herunder er en forkortet version af en af de film, der indgår i materialet (undertekster kan slås til).

Unikt materiale

Med undervisningsmaterialet udfylder vi et hul i den viden, der stilles til rådighed for grundskolen, da der indtil nu ikke har været materiale til skoleelever, hvor fokus er på at forebygge høreskader og tinnitus.

Børn og unge har brug for den viden, vi nu stiller til rådighed. En undersøgelse af unges lyttevaner viser, at et flertal af unge næsten dagligt oplever kraftig lyd eller støj, at støjen er langvarig, og at særligt de yngste ikke tænker over risikoen for høreskader. Kun én tredjedel af de unge har på deres skole eller uddannelsesinstitution hørt om, at kraftig lyd og støj kan være skadeligt. 56% af de unge oplever, at der er kraftig lyd eller støj på deres skole eller uddannelsesinstitution, og skolen eller uddannelsesinstitutionen er faktisk en klar højdespringer blandt alle de situationer eller steder, de unge er blevet spurgt til i undersøgelsen. Se et udsnit af undersøgelsen her

Læs mere om projekt Lyd på livet

Undervisningsmaterialerne er en del af vores forebyggelsesprojekt Lyd på livet. Lyd på livet er støttet af William Demant Fonden, GN Foundation, Den A.P. Møllerske Støttefond samt Aage og Johanne Louis-Hansens Fond.

Lagt på 22. marts 2023