VERDENS HØREDAG: Forebyggelse af høreskader og tinnitus blandt børn og unge

Høreforeningen igangsætter 3-årigt projekt om unges lyttevaner.

VERDENS HØREDAG: Forebyggelse af høreskader og tinnitus blandt børn og unge

WHO anslog for få år siden, at 1,1 milliard yngre mennesker er i risiko for at miste hørelsen på grund af de måder de omgås musik på. Også larm i skoler, institutioner og gaming sætter børn og unges hørelse i farezonen.

I dag på Verdens Høredag søsætter Høreforeningen derfor en storstilet indsats til forebyggelse af høreskader og tinnitus blandt børn og unge. Projektet hedder Lyd på livet og løber over de næste 3 år.

Unge skal vide, hvor højt de bør lytte til musik, i hvor lang tid samt hvordan de i øvrigt undgår høreskader. De får viden om sikker sex, alkohol, rygning, kost og motion, men unges viden om støj og høreskader er begrænset. Derfor påtager Høreforeningen sig med projektet Lyd på livet et samfundsansvar, så børn og unge får viden om, hvordan de passer på deres ører.

Børn og unge gambler med hørelsen

En helt ny undersøgelse som Høreforeningen har fået lavet af analyseinstituttet Epinion viser, at mange børn og unge gambler med deres hørelse:

• 46 % af børnene i undersøgelsen ved ikke, at det kan være skadeligt at bruge hovedtelefoner, hvorimod hele 96 % godt ved, at det kan være skadeligt at ryge cigaretter.
  • Halvdelen af børnene bruger hovedtelefoner næsten hver dag, og brugen lader til at være stigende i takt med, at de bliver ældre.
  • 30 % af børnene bruger hovedtelefoner 1-2 timer om dagen, og 30 % bruger dem mellem 2 og 6 timer dagligt.
  • 41 % har prøvet at høre en hyletone inde i hovedet.

Undersøgelsen er foretaget blandt et repræsentativt udsnit af børn og unge i alderen 8 – 14 år i februar 2022.

Læs mere om Lyd på livet-projektet her.

De støtter Lyd på livet

Lyd på livet er støttet af William Demant Fonden, GN Store Nord Fondet, Den A.P. Møllerske Støttefond og Aage og Johanne Louis-Hansens Fond.

Lagt på 3. marts 2022