Sound of Metal og Oh, it Hertz

Anmeldelse af to nye film om lyd og hørelse.

Sound of Metal og Oh, it Hertz

Det hører til sjældenhederne, at vi bringer filmanmeldelser her på siden, men det gør vi i dag og endda hele to af slagsen. Der er nemlig to nye film, der begge beskæftiger sig med lyd og hørelse, men på hver deres måde. Nedenstående anmeldelser kan læses i deres helhed i næste nummer af medlemsbladet.

Sound of Metal

Uddrag af anmeldelse - skrevet af Benny Lauridsen

I den Oskarbelønnede film Sound of Metal finder du en benhård og komprimeret kamp for at blive sig selv efter et pludseligt dobbeltsidet høretab, en for hovedpersonen sej kamp for at lære igen at kommunikere og forbinde sig til andre.

På det ydre plan har vi trommeslageren Ruben og hans kæreste, der rejser rundt i USA fra den ene koncert med højlydt perfomance-punk efter den anden. Indtil det lige pludselig er slut, fordi han mister hørelsen og på kort tid mister alt. Sin hørelse, sin kunst, sin identitet, sin kæreste og sin selvforståelse.

Da Ruben ikke kan slippe længslen efter det liv, den kæreste, han havde før, han mistede hørelsen, sælger han alt for at få råd til CI-operationer. Han finder tilbage til dele af sit tidligere liv, blot for at finde ud af….ja, at intet længere er som det var.

Se den med din familie

Har du et høretab, så se filmen med din bedre halvdel, din familie, dine børn, dine venner, for den skildrer på fin vis de voldsomme psykologiske påvirkninger og tilvænninger et høretab kan medføre.

Sorgen over det tabte, rejsen ind i det nye – og også længslen tilbage til det måske for altid tabte udtrykkes på meget ærlig vis.

Og som betragter af Rubens liv over filmens næsten to timer lange fortælling, får vi ’lov til’ at veksle mellem normale lydbilleder, når vi betragter Rubens situation udefra, og det lidt han egentlig kan høre, når vi følger Ruben indefra, når vi så at sige ér i hans sko, hans høretab og hans fortvivlelse, og senere også i hans indre ro.

Denne bevægelse mellem normal lyd og høretab, og senere CI-lyd, virker meget kraftig i sig selv, og understøtter den smerte, vi oplever gennem et flot skuespil, der gør karakteren Ruben til én, vi nok håber det bedste for, men som vi også må erkende, må finde sin egen forløsning fra smerten over det tabte.

En flot, bevægende skildring i høj hastighed af en normalt langsommelig proces ind i og forbi et høretab og dets konsekvenser for alt og alle omkring og i vores hovedperson.

Sound of Metal fik en Oscar for bedste klipning, som danske Mikkel E.G. Nielsen står bag.

For en god ordens skyld, skal det siges, der er er taget fortolkningsmæssige friheder i filmen. For det første er pludseligt opstået høretab på begge ører på én gang noget, der sker ualmindeligt sjældent. Normalt vil et sådant høretab, om blot på det ene øre, blive fulgt af en grundig undersøgelse for at finde ud af, om det er muligt at redde noget af hørelsen. Og den i filmen valgte vej ind i behandling hos et center for døve, sker kun sjældent i virkelighedens verden.

Derudover kan vi nævne, at CI-behandling er gratis i Danmark, hvis man indstilles til det efter omfattende undersøgelser. CI kræver omfattende genoptræning og er altså ikke noget ”quick-fix”.

Hvor kan filmen ses

Sound of Metal kan i øjeblikket ses med danske undertekster i biografer over hele landet. Derudover kan den lejes på diverse streamingtjenester.

Den 25. maj kl. 18.30 viser Grand Teatret i København filmen med undertekster for hørehæmmede. Det særlige ved denne type undertekster er, at der også tekstes lyde, der er væsentlige for handlingen og stemningen (fx. Det ringer på døren, telefonen ringer, knirkelyde, det tordner).

Se trailer her.

Oh, it Hertz

Uddrag af anmeldelse - skrevet af Benny Lauridsen

Hvilke lyde vil du helst høre, lige inden du dør? Det er et af de spørgsmål, der rejses i filmen Oh, it Hertz.

Instruktør Gunnar Hall Jensen sætter også fokus på lydvibrationers evne til at påvirke f.eks. væsker, og det simple faktum, at omkring tres procent af menneskets krop består af væske. Iblandt de mange overraskende iagttagelser i den næsten halvanden time lange film konstateres det nemlig, at vibrationer kan påvirke væsken i øjeæblet så meget, at vi oplever synshallucinationer i vort  periferiske udsyn på tilværelsen.

Et svar på det første spørgsmål må være op til betragteren, men spørgsmålets relevans kan blandt andet findes i, at man har fundet ud af, hørelsen er den sidste sans, der slukker i forbindelse med ens død.

I det hele taget er der i filmen en lang række interessante tilgange til fænomenet lyd. Det sker gennem en udvalgt personskare bestående af bl.a. en amerikansk undergrundsmusiker, der kommer til at fungere som bindeled mellem filmens andre personer. I sidstnævnte finder man bl.a. en professionel percussionist, der blev døv som 12-årig og nu hører lyde med sin krop. Du møder også den norske audiophile, der har bygget sit eget unikke musikanlæg, og som håber hans familie vil sørge for, han kan høre sin musik på hospitalet eller på hospicet, når han engang skal dø fra sin store samling af højtalere opbygget over et helt liv.

Der er også et meget kritisk syn på designet af de lyde, vi hører på hospitaler, som en kunstner har sat sig for at re-designe til langt mere behagelige lydbilleder end sygehusmaskiner der pinger og binger, og automatiske døre, der åbner og lukker.

Hvor kan filmen ses

Oh, it Hertz blev vist på dette års CPH:DOX filmfestival. Høreforeningen har været i kontakt med CPH:DOX, der oplyser, at det desværre ikke er muligt at se den hverken i biografen eller via streaming, men at DR sandsynligvis viser den på et tidspunkt.

Indtil da må man nøjes med traileren, som kan ses her.

Lagt på 12. maj 2021