Høreforeningen slår alarm: Voldsom stigning i antallet af danskere der får tinnitus

Nye tal viser, at 777.000 danskere er ramt af tinnitus. Særligt bekymrende er stigningen blandt unge.

Antallet af danskere, der har en ringen for ørerne eller en anden uønsket lyd i hovedet er i stærk stigning. Det viser tal i den nye rapport om danskernes sundhed, Den Nationale Sundhedsprofil for 2021, der netop er kommet ud (se tallene for tinnitus på side 147 og side 149).

Her oplyser 16,1 %, at de har tinnitus. I 2017 lå tallet på 12,7 % og antallet af danskere med tinnitus er dermed steget med 27 % over de sidste fire år. Tinnitus er desuden rykket op på 5. pladsen over de lidelser, som danskerne hyppigst er ramt af, kun overgået af allergi, slidgigt, forhøjet blodtryk samt migræne eller hyppig hovedpine.

Alarmerende stigning blandt de 16 til 24-årige

Særligt for unge kvinder ses en voldsom udvikling siden 2017. Blandt de 16 til 24-årige er forekomsten gået fra 4,4 % i 2017 til 8 % i 2021, hvilket svarer til en stigning på hele 82 %. Blandt unge mænd i samme aldersgruppe er tinnitus steget fra 6,1 % i 2017 til 9,7 % i 2021, dvs. en stigning på 59 %.

På baggrund af de nye tal udsendte Høreforeningen i går en pressemeddelelse, som kan læses her.

En lang række medier har valgt at bringe historien, fx Jyllands-Posten, Danmarks Radio, TV2 Nyhedernes, Avisen Danmark og Berlingske. Læs historien i Berlingske her:

Høreforeningen slår alarm: 777.000 danskere lider af tinnitus

Høreforeningens landsformand mener, at udviklingen kalder på handling:

"Vi ved jo, at mange unge lytter rigtig mange timer til musik og skruer højt op for lydniveauet i hovedtelefonerne. Hele fritidslivet er præget af, at vi udsættes for mere støj end tidligere."

"Det er vi nødt til at se på, for ellers risikerer vi at stå med en hel generation af unge, der lider af høretab," siger Majbritt Garbul Tobberup.

Høreforeningen har derfor iværksat et treårigt projekt kaldet "Lyd på livet", som skal sætte fokus på unges lyttevaner. Læs mere om Lyd på livet her.

Lagt på 17. marts 2022