Region Syddanmark har vendt udviklingen

Landets korteste ventetider på høreapparatbehandling findes i det syddanske.

Region Syddanmark har vendt udviklingen

På tre år har Region Syddanmark formået at nedbringe deres ventetider på høreapparatbehandling markant, og fremstår i dag som det gode eksempel på, at resultaterne kommer, når den politiske vilje til forandring er til stede.

Den er blandt andet kommet efter Høreforeningen i flere omgange har været i dialog med regionsrådsformand Stephanie Lose (V) og formanden for sundhedsudvalget Poul- Erik Svendsen (A). Ved sidste regionsvalg i 2017 gik Poul-Erik Svendsen også til valg med et løfte om max. 3 måneders ventetid på høreapparatbehandling.

Fra 2 år til 3 uger

I 2018 skulle borgerne i Region Syddanmark væbne sig med mere end almindelig god tålmodighed, hvis de havde brug for høreapparatbehandling på en af regionens klinikker. Dengang var ventetiden på mellem 1 og 2 år på klinikkerne i Sønderborg, Vejle, Odense og Esbjerg. I dag ser billedet helt anderledes ud med kun 3 ugers ventetid i Sønderborg og Esbjerg, 5 uger i Odense og 16 uger i Vejle.

”Det er virkelig godt gået af Region Syddanmark. Politikerne har givet området den opmærksomhed, som det har haft så hårdt brug for i en årrække, og nu ser vi resultaterne”, siger Høreforeningens landsformand Majbritt Garbul Tobberup.

I 2018 vedtog regionsrådet i Region Syddanmark en handleplan, der skulle nedbringe ventetiderne på høreapparatbehandling i regionen. Høreforeningen har gennem et vedholdende pres været med til at få afsat flere midler til området både via finansloven, hvor der i alt blev afsat 100 millioner kr. til ventetidsafvikling fra 2019-2022, og ved at motivere regionerne til også at bruge flere af deres ”egne” penge til ventetidsnedbringelse.

”Nu gælder det om at holde Region Syddanmark fast på den gode udvikling. Derfor vil vi fortsætte dialogen med dem, så vi sikrer, at de også har en plan, når pengene fra finansloven er brugt. Vi ser også ind i en fremtid med flere ældre og dermed statistisk set flere med nedsat hørelse. Derfor er det altafgørende, at der ikke hviles på laurbærrene, men også fremover afsættes de nødvendige ressourcer, hvor der tages hensyn til den demografiske udvikling. Det vil vi tage op med politikerne, blandt andet når vi til efteråret afholder valgmøder op til regionalvalget”, siger Majbritt Garbul Tobberup.

Se de aktuelle ventetider på de offentlige høreklinikker i hele landet her

Se pressemeddelelse fra Region Syddanmark

Lagt på 8. juni 2021