Region Nordjylland lukker sms-ordning til vagtlægen

Ny løsning på vej.

Region Nordjylland lukker sms-ordning til vagtlægen

Region Nordjylland etablerede i marts måned en sms-ordning, som døve og mennesker med hørenedsættelse kan anvende til at komme i kontakt med lægevagten. Ordningen blev oprettet efter pres fra Høreforeningen, og behovet blev højaktuelt, da coronavirus /Covid-19 ramte Danmark.

Nu lukker Region Nordjylland imidlertid sms-ordningen igen. Årsagen hertil er en bekymring om manglende sikkerhed i håndteringen af de personfølsomme oplysninger, patienterne afgiver. I stedet for sms-ordningen arbejdes der på at få en chatfunktion, og denne er klar hurtigst muligt, lyder det fra regionen.

Høreforeningen havde gerne set, at sms-ordningen først blev lukket, når afløseren var på plads:

"Vi forventer, at den nye løsning er klar meget hurtigt, og vi har påpeget overfor regionen, at det ikke er hensigtsmæssigt at lukke sms-ordningen, før chatfunktionen er gået i luften. Ikke mindst fordi mange af vores ældre medlemmer har en højere risiko for at blive alvorligt syge af Covid-19", siger Høreforeningens næstformand Leon Carlsen.

Region Nordjylland er netop i disse dage ramt af lokale smitteudbrud med coronavirus.

Lagt på 23. juni 2020

Webdesign og udvikling / SYNERGI