Hold fælles høreteknisk udstyr rent

Guide til desinficering af mikrofoner og andet høreteknisk udstyr til fælles brug.

Hold fælles høreteknisk udstyr rent

Mikrofoner, der går rundt i salen blandt deltagere til et foredrag eller andet høreteknisk udstyr, der anvendes til fælles brug ved et arrangement, kan skabe risiko for overførsel af viruspartikler. Derfor anbefaler producenter og leverandører af høreteknisk udstyr, at man desinficerer produkterne ved skift mellem brugere.

Høreforeningen har fået tilsendt disse guides til, hvordan man kan holde produkterne rene, og hvilke rengøringsmidler, der kan bruges:

Phonak / Sonovas guide

Phonic Ear / Oticons guide

Tonax og Scantone henviser til, at Phonaks guide kan benyttes til deres produkter.

Scantone har også denne information om, hvordan de mindsker risikoen for at bringe smitte ind i borgeres hjem i forbindelse med installation af personlige hjælpemidler.

Bemærk, at producenter eller leverandører ikke kan holdes ansvarlige for eventuelle skader på produkterne som følge af rengøring, og at desinfektionspræparater kan reducere produktets levetid. Alkoholbaserede desinfektionsmidler kan muligvis skade belægninger eller følsomme komponenter, plastik, gummibelægninger mv.

Del ikke dine personlige hjælpemidler med andre

Ovenstående guides er til udstyr, der deles og anvendes af flere personer, fx mikrofoner ved et foredrag. Dine personlige hjælpemidler er dine og bør ikke deles med andre, hverken i eller udenfor husstanden.

Lagt på 16. september 2020