Høreapparatbrugere skifter behandlingssted

Region Hovedstaden har ændret sine optageområder, så borgere fra fx Rødovre fremover skal til Hillerød.

Høreapparatbrugere skifter behandlingssted

Fremover skal alle borgere, der bor i Region Hovedstadens optageområde Midt behandles på Nordsjællands Hospital i Hillerød. Optageområde Midt omfatter borgere, der er bosat i Egedal, Furesø, Rudersdal, Lyngby-Taarbæk, Ballerup, Herlev, Rødovre, Gladsaxe og Gentofte kommuner.

Ændringen sker som følge af, at Region Hovedstaden har ændret de optageområder, der bestemmer hvilke hospitaler, borgerne hører til. De nye optageområder er politisk besluttet og sker ifølge regionen som et led i arbejdet med at nedbringe ventetiderne på høreapparatbehandling.

Alle ressourcer og noget personale følger med til Hillerød, og alle berørte borgere vil få et brev om ændringerne. Borgere der bor i optageområde Nord (Frederikssund, Halsnæs, Gribskov, Helsingør, Fredensborg, Hørsholm, Allerød og Hillerød) hører fortsat til Nordsjællands Hospital i Hillerød. Øvrige borgere i regionen, inklusive Bornholm, Færøerne og Grønland, hører til på Bispebjerg Hospital.

Frit sygehusvalg kun muligt ud af regionen

Det frie sygehusvalg kan ifølge Region Hovedstaden ikke benyttes i forbindelse med ændring af optageområderne. Så det er altså ikke muligt at vælge Bispebjerg, hvis man bor i optageområde Midt eller Nord. Man kan dog stadig vælge at blive henvist til et hospital i en anden region. Læs mere om frit sygehusvalg.

I Høreforeningen er man uforstående overfor ændringerne:

- Det virker meget lidt logisk, at borgere fra fx Rødovre nu skal helt til Hillerød for at få hjælp. Vi vil forfølge det her for at få en forklaring hos politikerne, for det er svært at se fordelen for borgerne, siger landsformand Majbritt Garbul Tobberup.

Lagt på 19. februar 2020

Webdesign og udvikling / SYNERGI