Få en telefon- eller video-ven

Ældre Sagen og Røde Kors har skabt nye muligheder for social kontakt under corona-nedlukningen.

Få en telefon- eller video-ven

Under coronakrisen oplever mange at blive isoleret derhjemme, nu hvor familie og venner ikke længere kan komme på besøg. Men behovet for samvær er der stadig, og kontakten med omverdenen føles måske vigtigere end nogensinde. Derfor har både Ældre Sagen og Røde Kors - sidstnævnte i samarbejde med Boblberg - skabt nogle nye og gratis muligheder for kontakt.

Ældretelefonen

Ældre Sagen har netop lanceret Ældretelefonen, hvor man kan få eller blive telefonven og give et andet menneske og sig selv glæden ved at have nogen at snakke med. Man behøver ikke at være medlem af Ældre Sagen for at benytte tilbuddet.

Ældre Sagen har kontaktet Høreforeningen for at høre, hvordan de kan gøre initiativet tilgængeligt for mennesker med hørenedsættelse, og de har på den baggrund udviklet denne guide til at bruge videosamtaler, som fx Facetime eller Messenger, så man har mulighed for at mundaflæse. De anbefaler, at man begynder med et almindeligt telefonopkald og så skifter over til videosamtale, når den første kontakt er knyttet. Se mere om Ældretelefonen

SnakSammen

Røde Kors og Boblberg har lavet et tilsvarende initiativ, det hedder SnakSammen. SnakSammen er baseret på videopkald, men kræver ikke, at man skal installere noget på sin mobiltelefon, tablet eller computer. Se mere om SnakSammen

Brug det hvis du kan

Høreforeningen er opmærksom på, at ikke alle med hørenedsættelse vil kunne benytte de nye tilbud – heller ikke selvom man kan støtte sig til mundaflæsning. Men for dem, hvor hørenedsættelsen tillader det, er det en god mulighed for kontakt med andre mennesker.

Hørenedsættelse er i forvejen med til at skabe isolation og ensomhed hos mange, og situationen med corona-nedlukning risikerer at forværre situationen. Derfor hilser Høreforeningen initiativerne velkomne og opfordrer alle, der har mulighed for det, til at benytte sig af dem.

Lagt på 26. marts 2020

Webdesign og udvikling / SYNERGI