TV Avisen om mundbind og høreapparater

Rigtig mange mister deres høreapparater, når de tager mundbindet af.

TV Avisen om mundbind og høreapparater

TV Avisen Morgen bragte i dag et indslag om mundbind og høreapparater. Nærmere bestemt det problem, at rigtig mange høreapparatbrugere i disse mundbindstider mister deres apparater, når de tager mundbindet af:

"Vi skal have mundbind på i mange situationer nu, og elastikkerne hiver fat i høreapparaterne, når man tager mundbindet af, og så taber folk deres apparater, og det er rigtig uheldigt, fordi så er kommunikationen endnu mere besværlig", siger Høreforeningens landsformand Majbritt Garbul Tobberup i indslaget.

Høreklinikkerne melder om mange mistede apparater. Fx er høreklinikken i Sønderborg blevet kontaktet af 50 borgere indenfor 3 uger, og på høreklinikken i Odense er man oppe på 40 på 10 dage. Billedet er det samme i resten af landet, men der er noget at gøre, som du kan se i indslaget og længere nede på denne side.

Du kan se indslaget her (spol frem til 49 minutter og 43 sekunder)

Det er ærgerligt at miste sit høreapparat, og derudover bruger høreklinikkerne tid og ressourcer på at hjælpe folk med at få et nyt apparat. Derfor er det en god idé at gøre alt for at forsøge at finde høreapparatet igen. Hvis du har en app til dit høreapparat, så tjek om der er en "Find mit høreapparat-funktion" i appen. Og ellers kan en søgehund meget vel være løsningen.

Få en søgehund ud

Som det illustreres i tv-indslaget, så er søgehundene fra Danmarks Civile Hundeførerforening rigtig dygtige til at finde ting, der er blevet væk, fx høreapparater. Hundene - og deres fører - vil meget gerne ud på opgaver, da de har brug for træningen. Ca. halvdelen af alle de opkald Danmarks Civile Hundeførerforening får, drejer sig om tabte høreapparater. Inden for den sidste måned har de haft små 30 opkald om tabte høreapparater, hvor det er er sket som følge af brug af mundbind.

Det er gratis at tilkalde en søgehund og dennes fører, dog skal man betale et mindre transportgebyr. Vagttelefonen hos eftersøgningstjenesten har åbent fra 08.00-22.00 hver dag på telefonnummer 71 10 40 69. De kan også kontaktes via mailen find4you@dch-danmark.dk

På Facebook kan du se flere billeder af hundene og læse små hyggelige historier om alle de ting, de har fundet.

Andre muligheder

En anden mulighed er at bruge din lokale facebookgruppe for tabte ting og sager - enten til at efterlyse høreapparatet eller til at se, om nogen har fundet det. Hvis der findes en gruppe i din by, kan den fx hedde noget med Tabt og fundet eller lost and found + bynavn. I Aarhus hedder den til eksempel ”Tabt & fundet Aarhus” og i Hvidovre ”Mistet og Fundet 2650 Hvidovre og omegn - Lost and Found 2650 Hvidovre”. Prøv dig frem med forskellige søgeord + dit bynavn.

Hvis intet lykkes, og høreapparatet bare er væk, er der ikke andet for end at få udleveret et nyt hos den høreklinik, hvor du i første omgang fik apparatet. Vær dog opmærksom på, at der kan være særlige regler, hvis dit høreapparat er købt hos en privat forhandler.

Gennemsigtig maske

I tv-indslaget viser Høreforeningens landsformand en gennemsigtig maske, som kan tages af, uden at den kommer i karambolage med høreapparaterne. Masken, som er CE-mærket, gør det også muligt for mennesker med hørenedsættelse at mundaflæse, så den kan også anbefales til folk, der ikke anvender høreapparater. Masken kan købes her.

Lagt på 1. december 2020