Ny kritik af Bornholm efter valgmøde

Regionspolitikere i Hovedstaden har bedt om en forklaring på, hvorfor Bornholm ikke kan overholde aftale om ventetid på høreapparatbehandling

Ny kritik af Bornholm efter valgmøde

Det var ny information for regionspolitikerne Karin Friis Bach (Rad), Martin Baden (S) og Christoffer Buster Reinhardt (K), at ventetiderne skrider på kommunikationscenteret på Bornholm.

Da de fik oplysningerne på Høreforeningens valgmøde i Stenløse den 11. oktober, gik de derfor hjem og bad om følgende til regionens administration:

”På baggrund af drøftelser på et møde med Høreforeningen, vil vi gerne spørge til følgende: Hvordan har udviklingen været i ventetiden på høreapparatsområdet på Bornholm, og hvordan er dette i forhold til den indgåede samarbejdsaftale med Bornholms Regionskommune? Er det korrekt, at Bornholms Regionskommune i deres nyeste budgetaftale skærer på indsatsen, og lever kommunen da op til samarbejdsaftalen med regionen?”

Høreforeningen Bornholm og Høreforeningens landsformand har i medierne kritiseret, at aftalen med region Hovedstaden ikke overholdes, og at der nærmere er et halvt års ventetid mod de tre måneder, der er maksimum i aftalen. Efter kritikken har regionskommunen ydermere i torsdags vedtaget sit budget, hvor det er besluttet at der skal skæres en stilling på kommunikationscentret.

- Jeg er ret forundret over, at der hos Socialdemokratiet og Venstre ikke har været større lydhørhed over for de høringssvar til budget 2022, der er kommet fra både DH-Bornholm, Kommunikationscentrets bestyrelse, Høreforeningen Bornholm og efter debatten på mødet i Aakirkeby–Hallerne. Bekymringerne kommer ikke kun fra handicaporganisationerne, men også fra Kommunikationscentrets egne bestyrelse, siger Høreforeningens landsformand Majbritt Garbul Topperup.

- Det vil være en katastrofe, hvis de relativt mange mennesker med høretab skal tage helt til den audiologiske klinik på Bispebjerg for at blive behandlet inden for de tre måneder, siger hun.

Høreforeningen vil presse på for, at der kan findes en anden løsning, nu regionskommunen har vedtaget sit budget.

- Jeg håber også, den gode aftale med Region Hovedstaden kan fortsætte, og at borgere med hørehandicap fremover kan blive behandlet på Kommunikationscentret inden for de tidsfrister, som fremgår af aftalen, siger landsformanden, der glæder sig over, at regionspolitikerne har taget sagen videre.

Lagt på 18.10.21