Konference: Et godt liv med høretab

Bliv klogere på, hvordan man kan få hverdagen med høretab til at fungere.

Konference: Et godt liv med høretab

Høreforeningens Høreapparat- og rehabiliteringsudvalg inviterer til konference om, hvordan man får hverdagen til at fungere godt igen efter høretab:

Fredag den 19. april kl. 13-16 på Center for Høretab, Merkurvænget 2, 7000 Fredericia.

Foredragsholder er psykolog Lis Dreijer Hammond. Lis har forsket i rehabiliteringspsykologi i snart 20 år, og hun har udviklet praktiske værktøjer på basis af hendes teori (IMACC) om de personlige og sociale forandringsprocesser der opleves, når man erhverver vedvarende sygdom og funktionsnedsættelser:

Når man er rask og rørig, så tager man ofte kroppens og hjernens funktioner for givet. Det er først, når ens funktioner bliver nedsat eller forsvinder, som ved høretab, at man finder ud af, hvor meget det påvirker ens liv, at der er noget, man ikke længere kan på samme måde som før. Man oplever også ofte, at andre ikke kan forstå, ”hvorfor det skal være så svært at komme videre, når der nu er så gode hjælpemidler!"

I sit foredrag vil Lis tale om forandring efter høretab, illustreret af historien om Hørdis, der opgiver sin uddannelse, fordi hun ikke kan få sine hjælpemidler til at fungere ordentligt, og er meget stresset over, at hendes liv ikke kan blive, som hun havde forestillet sig.

I anden del af foredraget vil Lis gennemgå et refleksionsværktøj, som deltagerne kan tage med sig hjem og bruge, hvis de oplever udfordringer med at få hverdagen til at fungere på grund af høretab.

Læs mere om Lis Dreijer Hammond og foredraget her.

13:00 – 13:05    Velkomst
13:05 – 13:15    Om Lis D. Hammond og baggrunden for forskningen
13:15 – 13:20    Personlig og social forandring efter høretab
13:20 – 14:15    Hørdis’ personlige og sociale forandringsrejse
14:15 – 14:45    PAUSE
14:45 – 15:00    Opsummering, spørgsmål og introduktion til selv-refleksion
15:00 – 15:30    Refleksionsværktøj
15:30 – 15:35    Brug for hjælp og støtte?
15:35 – 15:50    Audiologisk behandling ved Høreapparat- og Rehabiliteringsudvalget
15:50 – 15:55    Evaluering
15:55 – 16:00    Afslutning

Tilgængelighed

Der vil være skrivetolkning og teleslynge til arrangementet.

Tilmelding og praktisk info

Det anbefales at tage en nær pårørende eller ven med til arrangementet, så man har nogen at snakke med om det indhold, der bliver præsenteret.

Deltagelse koster 100 kr. for medlemmer af Høreforeningen og 200 kr. for øvrige.

I prisen er inkluderet kaffe/the, kage og frugt. Ønsker man at komme lidt før og få lidt at spise, kan man bestille en sandwich for 150 kr. Tilkøb af sandwich angives i forbindelse med tilmeldingen. Der vil være kander med vand på bordene.

Tilmeld dig senest 11. april via linket her.

Lagt på 27. februar 2024