Hvis dit barn er generet af tinnitus

Nyt dansk undervisningsmateriale rettet direkte til børn og unge.

Hvis dit barn er generet af tinnitus

Hvordan kan du tale med dit barn om tinnitus, hvis det er generet af lyde i hovedet? Og hvad kan barnet eller den unge selv gøre for lindre tinnitus? Det er ikke ualmindeligt, at børn og unge har tinnitus, men det er vigtigt at skelne imellem, om barnet blot kan høre lyde, der ikke kommer fra en lydkilde udefra, eller om barnet er generet af lydene. Mange børn og unge lever fint med tinnitus, men hvis barnet er generet, har det brug for hjælp og støtte. Sådan lyder det i et nyt dansk undervisningsmateriale til børn og unge samt deres forældre.

Fire letforståelige bøger

Indtil nu har der ikke været materiale på dansk, der henvender sig direkte til børn og unge med tinnitus, men nu har Materialecentret udgivet en serie, der består af bøgerne:

• ”Rosa og hendes lyd i ørerne – 5-8 år”
  • ”Jeg har tinnitus – 8-12 år”
  • ”Tinnitus – 12-16 år”
  • ”Forældrehæfte – børn og unge med tinnitus, 5-16 år"

Bøgerne er udviklet af cand.mag i audiologopædi Lena Havtorn og ph.d i audiologopædi Susanne Steen Nemholt. Susanne står også bag den første danske ph.d om tinnitus og lydfølsomhed hos børn og unge. Bøgerne er desuden gennemlæst af overlæge ph.d Jesper Hvass Schmidt.

Høreforeningens hørekonsulent Anne Mette Kristensen har læst bøgerne:

- De nye bøger falder på et tørt sted, da vi indtil nu ikke har haft materiale på dansk, der henvender sig direkte til børn og unge. Det er nogle rigtig gode bøger, der forklarer tinnitus så børn i forskellige aldre og deres forældre kan forstå det og lærer, at tinnitus ikke er farligt, men hvis lydene generer, så er der masser af ting, man kan gøre for at få det bedre. Det er godt, at vi nu har noget materiale, vi kan henvise til, når forældre henvender sig. I Høreforeningen giver vi dem altid vejledning og råd med på vejen, men nu kan vi også anbefale bøger om emnet, som både børn og voksne i ro og mag kan sidde og læse i derhjemme, siger Anne Mette Kristensen.

Tinnitushæfter

Materialet er skrevet i et let forståeligt sprog og fint tilpasset de forskellige målgrupper. Forældrehæftet fortæller kortfattet om tinnitus hos børn og unge og om, hvordan man som forælder bedst kan hjælpe sit barn. Og ikke mindst om vigtigheden af at adskille sin egen bekymring fra barnets eventuelle bekymringer. Bøgerne til de forskellige aldersgrupper fortæller om tinnitus og giver en række råd til, hvordan barnet selv kan håndtere det i hverdagen. Der er også omtalt besøg hos ørelægen og en ”dame, der ved rigtig meget om øre-lyde”, som hørekonsulenten beskrives i bogen til de mindste. Bøgerne afsluttes med afslapningsøvelser og forskellige opgaver, der hjælper barnet til gode strategier, når tinnitus generer.

Bøgerne kan købes her hos Materialecentrets webshop

Lagt på 7. september 2021

Webdesign og udvikling / SYNERGI