Lyd på livet

Hør live-musik uden at tabe ørerne

Her får du 3 gode råd til, hvordan du passer på dine ører, når du hører live-musik.

SEE ENGLISH VERSION

Så kan dine ører holde længere – og med kvalitetsørepropper lyder det godt.

Koncerter har ofte en lydstyrke på 102-103 decibel. Det kan dine ører holde til i ca. 5 minutter om dagen i gennemsnit uden at de overbelastes.

Derfor er ørepropper en rigtig god idé. Og der kan være god lyd i.

Kvalitetsørepropper, som koster lidt mere end de billige, gengiver hele lydbilledet langt bedre, og fjerner ikke så meget diskant og mellemtone.

De ørepropper, vi sælger, dæmper lyden ca. 19 decibel til et ufarligt niveau. De kan genbruges og der er ventilation i, som gør dem behagelige for ørerne over længere tid.

OBS: Hvis lyden er for kraftig til en koncert, og du mangler ørepropper, så kan du bruge dine høretelefoner, hvis du har dem med dig. De dæmper også lyden, selvom de ikke dæmper lige så godt som ørepropper.

Som alternativ kan man også bruge over-ear høreværn. Det er den bedste lydbeskyttelse til børn.

Til højtalere, råbende venner og andre kraftige lydkilder

Højtalere til live musik og DJ’s på større venues er kraftige. Hvis du kommer tæt på højtalerne, er lydstyrken ofte voldsom, så hold afstand når du kan.

En del venues har højtalerne hængt op, og det skaber et mere ensartet lydtryk, men det kan stadigvæk være kraftigere direkte under en højtaler end andre steder.

OBS: Råb, skrig og piften fra koncertgængere giver meget kraftig lyd, så vær også opmærksom på ikke at blive ramt direkte ind i øret af det fra kort afstand – og prøv også at undgå at udsætte andre for det.

Hvis du er nysgerrig på, hvor kraftig lyd der er til koncerten og andre steder, så kan du hente en lydmålerapp, fx Noise Exposure, som de svenske miljømyndigheder bruger, til Android her, og til iPhone her.

Fordi ro er godt efter koncerter – dine ører har også brug for at slappe af

Det er ikke kun kraftig lydstyrke der belaster ørerne, men også hvor længe og hvor hyppigt man lytter til kraftig lyd, som fx en koncert. Hvis ikke man lader hørelsen slappe af, kan den få skader ligesom muskler, der bliver overbelastede.

Prøv derfor at få hvilet ørerne efter og imellem koncerter. Opsøg stille steder og lad ørerne hvile sig og blive friske igen.

OBS: Hvis du hører en susen, hyletone eller lignende i dine ører efter koncerter eller festivaler, så er det et tegn på, at din hørelse er blevet overbelastet. Ofte vil lydene forsvinde igen efter noget tid eller nogle dage, og du behøver ikke at være bange for dem. Men hvis lydene fortsætter, så kan det være en god idé at opsøge en øre- næse, halslæge og blive undersøgt.

Se flere gode råd, kampagnevideoer og meget mere her - Lyd på livet

Indsatsen er et samarbejde mellem Høreforeningen og Oticon. Den er en del af Lyd på livet projektet, som er støttet af William Demant Fonden, GN Foundation, Den A.P. Møllerske Støttefond, samt Aage og Johanne Louis-Hansens Fond.

Webdesign og udvikling / SYNERGI