Guider og bisiddere

Ungeguider

En ungeguide er fra 18 år til op i 20’erne og har høreapparat eller Cochlear Implant. Ungeguiderne holder oplæg om, hvordan det er at være ung og have nedsat hørelse. Med udgangspunkt i relevante spørgsmål og dilemmaer taler ungeguiden fx om:

• Hvordan var det at være den eneste på skolen med høreproblemer?
  • Hvordan fortæller man sine omgivelser, at man har høreproblemer?
  • Hvad har de gjort for at håndtere deres høretab?

Oplæg for alle

Ungeguiden kan holde oplæg på en skole, fx i en klasse med et barn med høretab, lærere, pædagoger, forældre, for børn og unge med høretab og deres forældre.

Alle oplæg bliver tilrettelagt i samarbejde med jer.

En ungeguide rådgiver ikke i personsager, men henviser til det offentlige system og Høreforeningens vejledning.

Hvem er ungeguiderne

Høreforeningens ungeguider er blevet uddannet til at holde oplæg om et liv med nedsat hørelse og har forskellige grader af høretab, erfaringer og uddannelse/job. Ungeguiderne er bosat over hele landet.

Kontakt til en ungeguide

Det er gratis at få en ungeguide ud og holde oplæg, dog skal der betales for transport. Du skal booke ungeguiden gennem Høreforeningens sekretariat. Ring på telefonnummer 36 75 42 00 eller send en mail til ungeguide@hoereforeningen.dk

Vær opmærksom på, at en ungeguide også kan bookes sammen med en anden ungeguide. Du kan også booke en ungeguide sammen med en høreguide.

Se en video om vores ungeguider her:

Mød vores ungeguider:

Andreas

Frederiksberg / Nykøbing F

Jeg er blevet ungeguide, fordi jeg gerne vil hjælpe andre igennem nogle af de udfordringer, som jeg selv har stået med pga. min hørenedsættelse. Mit oplæg har fokus på forskellen mellem at være handicappet og at have et handicap. Mit høretab blev opdaget i mine sene teenageår.

Caroline

København

Jeg er CI-bruger og læser til pædagog. Jeg vil gerne være med til at gøre en forskel for børn, unge og voksne med høreproblemer. Vise verden, at vi kan noget, og at vi står sammen om det at have høreproblemer. Jeg har haft hørenedsættelse siden barndommen.

Michelle

Odense

Jeg har haft høreapparater siden jeg var 6 år. Mit høretab blev opdaget som barn, grundet problemer med mellemøret. Som teenager blev jeg opereret for otosklerose, dog med det udfald, at stadig har brug for høreapparater. Jeg kan dele oplevelser og synspunkter gennem egen opvækst med høretab. Derudover har jeg også faglig og teknisk viden, da jeg læser audiologi.

Sarah

København

Jeg er født døv og har CI. Jeg vil gerne give forståelse for, hvad det vil sige at have et høretab og hvilke udfordringer og oplevelser man kan have i en verden med normalthørende. Det er vigtigt for mig, at den enkelte finder styrke i sit høretab og kan spejle sig i andre med samme forudsætninger og kunne stå op for sig selv. Jeg går på højskole og skal starte studie til sommer.

Nadia

Aarhus

Mit høretab er medfødt da jeg har Pendred Syndrom, og jeg har brugt høreapparater siden jeg var 3 år. I dag har jeg dobbeltsidigt CI, som jeg fik i 2011 og 2018. Jeg ønsker at dele ud af mine erfaringer med, hvordan det er at leve med et høretab igennem de forskellige stader i livet, herunder at acceptere høretabet. Til daglig arbejder jeg som implementeringskonsulent.

Ronja

Aarhus

Mit høretab er medfødt, og jeg har brugt høreapparater siden jeg var 2,5 år. De fleste mennesker vil rigtig gerne tage hensyn, men det er svært, hvis de ikke ved hvordan. Det vil jeg gerne hjælpe med at informere om.

Leah

Risskov

Mit høretab blev opdaget, da jeg var 6 år gammel, hvor jeg fik høreapparater. Jeg har også været bruger af BAHA, men bruger nu igen høreapparater på begge ører. Til dagligt læser jeg på Aarhus Universitet og brænder for at vise andre mennesker, børn som voksne, at et høretab ikke skal være en begrænsning.

Naja

Fredericia

Jeg er født med en CMV-virus, der har gjort, at jeg i dag er døv og har CI på begge ører. Jeg er ungeguide, fordi jeg godt kan lide at dele ud af mine erfaringer og oplevelser samt at høre andres historie om høretab. Jeg er med tiden blevet rigtig åben omkring mit høretab, hvilket også har medvirket til, at jeg er blevet mere sikker i den hørende verden.

Astrid

København

Jeg er født med Pendred syndrom, der har gjort, at mit høretab fra barnsben blev dårligere med alderen. Jeg har brugt høreapparater på begge ører og fik CI som 15-årig. Jeg er ungeguide, fordi jeg brænder for at vise mennesker i alle aldre, at man godt kan finde meningen og sin identitet bag de udfordringer et høretab kan medføre i en hørende hverdag. Til dagligt arbejder jeg som fysioterapeut.

Ulrik

Frederiksberg

Mit høretab er medfødt, og jeg har brugt høreapparat, siden jeg var to år gammel. Jeg deler med glæde mine opture og nedture som hørehæmmet, samt hvilke tanker jeg har erfaret mig frem til igennem årene. I dag er jeg uddannet diplomingeniør i elektroteknologi med fokus på indlejrede systemer og akustik.