Guider og bisiddere

Høreguider

Ønsker du at holde et fyraftensmøde om hørelse og høretab, tilbyder Høreforeningen at stille op med en høreguide. Det er gratis.

Høreforeningens høreguider er et tilbud til arbejdspladser, foreninger, faglige organisationer, skoler, uddannelsessteder og andre, der vil vide noget om høreproblemer.

Ambassadør for høresagen

En høreguide er en person, som har erfaring med høreproblemer, og som kender til udfordringen i at leve et godt liv med et lyd- eller høreproblem, fungere på en arbejdsplads og have et godt socialt liv. Gennem et uddannelsesforløb i Høreforeningen er høreguiderne parat til at tage ud som ambassadører for høresagen. Høreguiden tager i sit oplæg udgangspunkt i sin egen hørehistorie, nogle høreguider kan dog også fortælle mere generelt om hørelse og høreproblemer.

Ikke rådgivere i enkeltsager

Det er vigtigt at understrege, at en høreguide ikke rådgiver i personsager, men henviser til det offentlige system og Høreforeningens vejledning.

Hvordan benytter du tilbuddet om en høreguide

Hvis du ønsker at benytte tilbuddet om høreguiderne, skal du henvende dig til vores sekretariat, så finder vi netop den høreguide, som matcher det informationsbehov, du har. Ring på tlf. 36 75 42 00 på alle hverdage mellem 10 og 14 eller send en mail til: mail@hoereforeningen.dk

At få besøg af en høreguide er gratis, dog skal der betales for transport. Høreguiderne arbejder frivilligt for Høreforeningen.

Se en video om vores høreguider her:

Mød vores høreguider:

Ditte

Brønshøj

Jeg er høreapparatbruger, uddannet cand. mag. i dansk og kommunikation og arbejder som kommunikationsmedarbejder på Region Hovedstadens Apotek. Som høreguide vil jeg gerne via min hørehistorie og personlige erfaringer pege på, hvordan man kan skabe gode rammer på arbejdspladsen for medarbejdere med høretab.

Asbjørn

København

Jeg bruger høreapparat på begge ører og har gjort det, siden jeg var barn. Jeg er uddannet IT-ingeniør og spiller musik i min fritid. Jeg interesserer mig generelt for lyd, og hvordan man kan bruge teknologi til hjælp, når man har et høretab. Derudover er det vigtigt for mig at skabe større forståelse for, hvad det vil sige at have nedsat hørelse.

Lisbeth

Aarhus

Jeg er tidligere folkeskolelærer og børnebogsforfatter. Jeg bruger høreapparater og har i mange år haft et mindre høretab og stærk tinnitus. Jeg har et bredt kendskab til hørelse, høretab, tinnitus og de medfølgende problemer. Som høreguide lægger jeg vægt på forebyggelse af høreskader og oplysning generelt, der kan hjælpe høreapparatbrugere i hverdagen.

Søren

Frederiksberg

Jeg er lærer, men oprindeligt uddannet som arkæolog og lidt af en nørdet blæksprutte. Jeg er en erfaren formidler og udover at fortælle min egen hørehistorie, har jeg viden om høretab og tinnitus, også hos børn og unge.

Karen

Aarhus

Jeg er sygeplejerske og bruger høreapparater. Jeg vil gerne udbrede kendskabet til, hvilke udfordringer det giver at have et høretab, da det er vigtigt for at fremme mennesker med høretabs vilkår i Danmark. Gennem mine egne oplevelser kan jeg give et indblik i, hvordan man kan hjælpe mennesker med høretab bedst muligt.

Jonatan

Aalborg

Jeg har haft CI på begge ører siden 2013, tidligere brugte jeg høreapparater. Min faglige baggrund er indenfor kommunikation og udvikling af brugervenlige hjemmesider og apps. I fritiden brænder jeg for høresagen, hvor jeg er formand for Høreforeningens CI-udvalg og repræsentant i to internationale samarbejdsorganisationer på høreområdet.

Lise

Hobro

Jeg er født med et svært høretab og har CI på begge ører. Jeg har læst HA Erhvervsøkonomi og arbejder som økonomiassistent hos Boligkontoret Århus. Jeg vil gerne gøre en forskel for andre i mit virke som høreguide. I Høreforeningens udvalg for erhvervsaktive arbejder jeg også for at udbrede mennesker med høretabs udfordringer på vej til eller på arbejdsmarkedet.

Jakob

Ugerløse

Jeg har høreapparat på det ene øre og CI på det andet. Når man som jeg er udfordret på hørelsen, har de fleste i den grad brug for forståelse, accept og respekt for deres situation. Vi har selv ansvaret for at forklare og formidle præcist, hvad vi er udfordret på, og hvordan vi gerne vil mødes i vores behov. Det håber jeg på at kunne bidrage til som høreguide.

Signe Mie

Kirke Hyllinge

Jeg fik konstateret et høretab, da jeg var 8 år. Herefter faldt min hørelse konstant, til jeg blev døv som 18-årig. Jeg har siden fået CI, som jeg har stort udbytte af. Jeg har på egen krop prøvet alle grader af høretab og brænder for at hjælpe andre og dele mine erfaringer.

Anne

Vejle

Jeg har haft høretab siden jeg var 6 år, og jeg bruger i dag høreapparat og CI. Derudover har jeg tinnitus. Netværk og vidensdeling har stor betydning for mig, derfor holder jeg af at være høreguide. Det er vigtigt for mig at målrette hvert oplæg og efterlade folk med viden, anekdoter og forståelse. Jeg er uddannet grafisk designer, men læser nu til markedføringsøkonom.