Menière og svimmelhed

Øresten

Løse øresten eller ørekrystaller (godartet positionsbetinget svimmelhed) er den hyppigste årsag til svimmelhed og viser sig ved pludselig svimmelhed i forbindelse med hovedbevægelser, fx når man vender sig i sengen, drejer hovedet eller bukker sig ned. Løse øresten ses hyppigst hos kvinder og antallet er personer, der rammes, er stigende med alderen.

Øvelser mod løse øresten

Nogle praktiserende ørelæger kan udføre en behandling, som kaldes Epley’s manøvre. Epley's manøvre kan i mange tilfælde kurere svimmelheden. Under denne behandling bliver patientens hoved ført i forskellige positioner, der kan manipulere de løse øresten ud af ørets buegange igen, hvorefter svimmelheden forsvinder. Proceduren er smertefri, men der kan opstå svimmelhed under proceduren.

Høreforeningen har i samarbejde med ørelæge, PhD, Morten Friis fra Aleris-Hamlets Svimmelhedsklinik produceret to videoer med øvelser mod øresten. Øvelserne er baseret på Epley's manøvre. Man kan udføre øvelserne selv, eventuelt sammen med en hjælper. Videoerne er produceret med støtte fra TrygFonden.

Vigtig information inden du udfører øvelserne

Det er vigtigt, at du er blevet tilset af en ørelæge, inden du udfører øvelserne! Svimmelhed kan skyldes andre tilstande end øresten. Ørelægen skal konstatere, at du har løse øresten (modsat fastsiddende), og at de befinder sig i den bagerste buegang. Svimmelheden vil forsvinde inden for ét døgns tid, hvis øvelsen er korrekt udført. Hvis du lider af slidgigt i nakken eller har forsnævringer på dine halskar, skal du ikke udføre øvelserne.

Øvelser når svimmelheden er på højre side

Se altid videoens indledning, da den rummer vigtige informationer. Tidskode øvelser med hjælper: Begynder ved 1 minut og 22 sekunder. Tidskode øvelser uden hjælper: Begynder ved 5 minutter og 11 sekunder.

Bemærk! Klik her, hvis du ikke kan se videoen!

Øvelser når svimmelheden er på venstre side

Se altid videoens indledning, da den rummer vigtige informationer. Tidskode øvelser med hjælper: Begynder ved 1 minut og 22 sekunder. Tidskode øvelser uden hjælper: Begynder ved 5 minutter og 10 sekunder.

Bemærk! Klik her, hvis du ikke kan se videoen!

Hvad er øresten?

Over halvdelen af patienter med svimmelhed, der skyldes ørerne, har øresten, den såkaldte godartet positions svimmelhed – Benign Positionel Paroxysmal Vertigo (BPPV).

Det er små krystaller, der river sig løs og triller i ørets buegange med voldsom svimmelhed til følge. Løse øresten eller ørekrystaller viser sig ved pludselig svimmelhed i forbindelse med hovedbevægelser, fx når man vender sig i sengen, drejer hovedet eller bukker sig ned. Mange med BPPV kan afhjælpes hurtigt og enkelt med Epleys manøvre. Nogle skal igennem længere forløb.

Her er et billede fra Høreforeningens ørestens-film, hvor du kan se, hvordan ørestenen ligger i buegangen.

Øresten

Flere af landets største hospitaler har en særlig stol, der er effektiv til at afhjælpe øresten, hvor øvelser ikke hjælper tilstrækkeligt. Kontakt din ørelæge med henblik på at blive henvist til behandling.

Læs mere om svimmelhed og balanceproblemer