Familiekursus 0-4 år 2025

Arrangør: Høreforeningen

Familiekurset afholdes 25.-27. april 2025 på Castberggård Højskole v. Hedensted.

Der følger helt særlige udfordringer og omstændigheder med for hele familien, når man har et barn med høretab. Høreteknik, sociale relationer, institutioner, auditiv og sproglig stimulering er blot nogle af de områder, familierne skal tackle i hverdagen. Erfarings- og vidensudveksling kan hjælpe familierne med håndtering af alle disse særlige forhold.

Hvem kan deltage?

Alle familier, der har børn med høretab i alderen 0-4 år og er medlemmer af Høreforeningen, kan deltage på kurset. Kurset er målrettet hele familien og er tilrettelagt, så både forældre, søskende og børn med høretab får mest muligt udbytte.

Nærmere information om tilmelding, priser og program følger.

Spørgsmål?

Kontakt tovholder på kurset, audiologopædisk konsulent Mette van Amerongen på mva@hoereforeningen.dk eller tlf. 26 71 42 36.

Der er mulighed for at få kurset betalt af kommunen

Som familie med ét eller flere børn med høretab har I mulighed for at ansøge jeres kommune om dækning af udgifter til familiekurset. Læs mere om mulighederne for at få bevilget kurset her, hvor du også finder konkrete tips til at skrive en god ansøgning til din kommune.

Hvad får familien ud af at deltage?

For forældre

Det overordnede formål med kurset er at ruste familierne til at tackle hverdagens små og store udfordringer. Forældrene vil få ny faglig viden, praktiske råd og mulighed for erfaringsudveksling gennem foredrag, debatter og drøftelser i mindre grupper. Kurset har fokus på hele familiens situation og giver mulighed for at drøfte usikkerhed og holdninger og få svar på spørgsmål i et lukket forum, hvor fagpersonale har tid til spørgsmål og svar. Kurset præsenterer forældrene for den nyeste faglige viden på området, som ikke kan opnås andetsteds i den aktuelle sammenhæng, og giver deltagerne mulighed for at møde fagprofessionelle med førende kompetencer indenfor høretabs-området. Kurset er derfor enestående af sin slags, idet der ikke udbydes lignende tilbud indenfor sundhedsvæsenet.

For børn med høretab og deres søskende

Børnene med høretab vil i løbet af kurset møde ligesindede og skabe vigtige relationer. Deres søskende vil både møde andre børn med høretab og andre søskende, der ligesom dem selv har en søster eller bror, der nogle gange tager lidt mere af forældrenes opmærksomhed. De fleste børn og unge med høretab og deres søskende møder ikke ligesindede i hverdagen, fordi langt de fleste er inkluderede i lokale skole- og dagtilbud uden mulighed for at danne netværk og udveksle erfaringer med ligesindede. Netværket med andre er afgørende for, at børnene får sat deres egen situation i perspektiv og på sigt bliver rustet til at mestre livet med en hørenedsættelse eller som pårørende til en ung med høretab. I løbet af kurset bliver børnene passet af kvalificerede passere, der har bred erfaring med høretab, og som arrangerer hyggelige aktiviteter for børnene i trygge rammer. En stor del af børnepasserne har selv et høretab, eller er søskende til en anden ung med høretab, og fungerer derfor samtidig som rollemodeller, der mestrer en hverdag med høretab, og som de deltagende børn og deres søskende kan spejle sig i og lære af.

25.04.2025 17:00 Castberggård Højskole, Østerskovvej 1, Urlev, 8722 Hedensted