Virksomheder søges

Vær med til at skabe et bedre arbejdsmiljø for erhvervsaktive med høretab!

Ca. hver 5. i den erhvervsaktive alder har hørenedsættelse i en eller anden grad, så der er med stor sandsynlighed også en eller flere i jeres virksomhed. Men det er bare ikke sikkert, I er klar over det, da høreproblemer kan opleves som skamfulde og svære at stå frem med. Hørenedsættelse kan være en stor belastning for den enkelte, fx i form af øget træthed og stress, men det har også massiv samfundsmæssig betydning, blandt andet pga. af en tidligere tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet.

Det får I ud af at deltage

Når I deltager i Ingen skal stå alene-projektet, får I mere kendskab til høreproblemer blandt erhvervsaktive, og hvordan I kan forbedre deres forhold på arbejdspladsen. Projektet skal styrke den mentale trivsel på arbejdspladsen for målgruppen, men vil sandsynligvis være til gavn for alle uanset hørestatus.

Vi søger virksomheder, der vil være med til at afprøve værktøjer til forbedring af det psykiske arbejdsmiljø for ansatte med høreudfordringer. Når I deltager i forløbet, vil I få hjælp af Høreforeningen til tiltag, der kan øge jeres medarbejderes trivsel og fastholdelse. I kommer til at afprøve tiltag, som kan gøre en stor forskel, og skabe forbedringer – ofte kan enkle og simple tiltag have stor effekt. Kommunikation, processer og indretning kan forbedres for den erhvervsaktive med høreproblemer – ofte er dette også til gavn for kollegaerne, virksomheden og bundlinjen.

Ved at deltage i vores projekt, får I en konkret anledning til at vise, at jeres virksomhed tager socialt ansvar – vis det frem og vær et godt eksempel for andre i branchen og erhvervslivet. Senere i projektet vil erfaringer og værktøjer blive formidlet til andre arbejdspladser via en national kampagne.

Værktøjskasse

De værktøjer, vi gerne vil have jer til at afprøve, er blevet til på baggrund af en række stormøder med erhvervsaktive med høreudfordringer. De er udviklet med afsæt i de udfordringer, de erhvervsaktive oplever på deres arbejdsplads. Værktøjerne skal tilpasses den enkelte virksomhed og erhvervsaktive med høreudfordringer. Idéer til og afprøvning af andre værktøjer er også velkomne.

Som eksempel på mulige værktøjer kan nævnes "Træd helt ind" (på kontoret), "Uformel informationsdeling" og "Små borde i kantinen".

Hvem kan deltage

Små og mellemstore private virksomheder (SMV’er) med mellem 10 og 250 årsværk.

Proces

Start med at skrive en mail eller ringe til projektleder, Tue Hylby Lindqvist, for at finde ud af om et udviklingsforløb kan være noget for dig og din virksomhed.

Herefter tager vi et indledende møde mellem jer og Høreforeningen. Her identificerer- og tilpasser vi det eller de værktøjer, der skal afprøves. Efterfølgende udfyldes og underskrives en tilsagnserklæring om samarbejde, der løber over 3-6 måneder og vi aftaler det konkrete forløb på et opstartsmøde.

Efter prøveperioden, tager vi et evalueringsmøde, hvor vi aftaler, om forløbet skal fortsætte med tilpassede værktøjer og/eller andre værktøjer i endnu en 3-6 måneders periode, eller om vi skal sige tak for nu.

Kom med

Vi håber, vi har fanget  jeres interesse, og vil vil meget gerne i dialog om samarbejde, hvor vi kan uddybe processen. Jeres tidsmæssige engagement, samt hvilke værktøjer der skal afprøves i jeres virksomhed, afstemmer vi sammen, så det passer.

Hvis I er interesserede i at deltage eller blot ønsker at vide mere, så kontakt projektleder Tue Hylby Lindqvist:

Tlf: 61 26 88 08

E-mail: thl@hoereforeningen.dk

Ofte stillede spørgsmål

Vi har samlet nogle af de hyppigste spørgsmål, vi får om vores udviklingsforløb med virksomheder her

Problematikken

Udfordringerne

Peer-to-peer-ordning

Tilbage til forsiden

Ingen skal stå alene er støttet af

Kontakt

Ønsker du at vide mere om projektet, så kontakt gerne projektleder Tue Hylby Lindqvist: