Tinnitus

Tinnitus er betegnelsen for den ringen, brummen, susen eller hylen for ørerne, som mange mennesker oplever.

Hvor almindeligt er det?

10-20 procent af befolkningen har ifølge forskellige undersøgelser tinnitus i en eller anden grad. Ca. 1-3 % har en tinnitus, der er så voldsom, at de er stærkt generede af det.

En undersøgelse fra 2023 viser, at 18,6 % af danskerne har tinnitus, og at tallet er i stigning. I 2021 lå tallet på 16,1 %. Du kan se tallene for tinnitus på side 97 og 98 i undersøgelsen.

Årsag

Man kender ikke den præcise årsag til, at tinnitus opstår. Men man ved, at den ofte optræder sammen med øresygdomme og hørenedsættelse. Støj kan også udløse tinnitus.

Hvis du ikke kan holde din tinnitus ud

Hvis du ikke kan holde din tinnitus ud, men din ørelæge siger; 'det må du leve med', så bør du finde en anden ørelæge og opsøge et kommunikationscenter.

Du kan også få hjælp hos House of Hearing
Medlemmer i Høreforeningen kan desuden kontakte Høreforeningens vejledning.

Gode råd

• sørg for at have lyd omkring dig
  • brug dit høreapparat, hvis du har et høretab
  • træn dig i at lytte henover tinnitus ved aktivt at lytte til andre lyde i din hverdag, fx når du går på gaden, på stranden eller i skoven.
  • Hæft dig ved de gode historier og lad være med at læse for meget på nettet
  • få hjælp til at håndtere sideløbende problematikker såsom sorg, angst, stress, depression
  • bevar optimismen

Rådene kommer fra psykolog og tinnitusekspert Anne-Mette Mohr, der i en lang årrække har beskæftiget sig med mennesker med høreproblemer.

Høreforeningens arbejde for tinnitus-ramte

Høreforeningen har siden stiftelsen af Menière- og Tinnitusforeningen i 1995 arbejdet for bedre livsvilkår for mennesker med tinnitus. MTF blev i 2006 lagt ind under Høreforeningen. Vi afholder løbende arrangementer om tinnitus, hvor man bl.a. kan få den nyeste viden om tinnitus og behandling fra eksperterne.

Høreforeningen har for medlemmer en faguddannet tinnitus-vejleder.

Som medlem af Høreforeningen støtter du arbejdet for en bedre tinnitusbehandling i Danmark og større gennemsigtighed i behandlingstilbuddene. Høreforeningen har kortlagt tilbuddene i Danmark og er i tæt kontakt med tinnitus-behandlere og forskere.

Læs mere om tinnitus

Læs mere om årsager til tinnitus samt behandlingsmuligheder.

Podcasts om tinnitus

"Tinnituskompasset" er en podcastserie, som giver viden om tinnitus, information om de mange muligheder for behandling og håb for dem, der er alvorligt ramt. Bag podcasten står to eksperter i tinnitus, psykologerne Anne-Mette Mohr og Martin Jensen. Tinnituskompasset har også en serie, der handler om tinnitus hos børn - Tinnituskompasset Junior. Læs mere på seriens hjemmeside, hvor man også kan lytte til episoderne.

Hvis du har en podcastapp kan du også abonnere på Tinnituskompasset, så behøver du ikke selv tjekke hjemmesiden for nye episoder.

Radio4 har videnskabsprogrammet Kraniebrud, der også udgives som podcast. Den 9. september 2022 handlede Kraniebrud om tinnitus. I løbet af programmet får man en grundig gennemgang af, hvad tinnitus er, hvorfor man får det, og hvordan man kan håndtere sin tinnitus. Hvis din hørelse tillader det, så kan du lytte til programmet via en podcastapp eller via programmets hjemmeside.

Bemærk, at det er muligt at få skrivetolk til podcasts.

Ugeskrift for Læger om tinnitus

Fagbladet Ugeskrift for Læger har udgivet denne statusartikel om udredning og behandling af tinnitus.