Problematikken

Hvorfor er det nødvendigt at skabe et bedre arbejdsmiljø for mennesker med hørenedsættelse?

Ca. hver 5. i den erhvervsaktive alder har hørenedsættelse i en eller anden grad, hvilket svarer til ca. 700.000 danskere. Ca. 78.000 har en del vanskeligheder med at høre, mens ca. 632.000 har lidt vanskeligheder med at høre (Vive 2023). Hørenedsættelse kan være en stor belastning for den enkelte, men har også massiv samfundsmæssig betydning. Mennesker med hørenedsættelse har:

• Et usynligt handicap, der tærer på kræfterne
  • En højere arbejdsløshedsprocent
  • En tidligere tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet

En undersøgelse, som Høreforeningen har fået foretaget blandt vores erhversaktive medlemmer viser, at ansvaret for høreproblemer ofte pålægges den enkelte medarbejder. Det er hårdt og sårbart konstant at skulle være åben og rummelig over for andres manglende forståelse eller uvidenhed. Høreproblemer kan opleves som skamfuldt, og det kan være svært at deltage i sociale aktiviteter på jobbet. Undersøgelsen viser desuden, at mødet med andre med lignende udfordringer er givende, da man oplever ikke at være alene.

Vores erhvervsaktive medlemmer efterlyser initiativer og oplysning på arbejdspladserne, der kan skabe mere rummelighed overfor personer med høreproblemer. Derudover ønsker de fora, hvor erhvervsaktive med hørenedsættelse kan mødes og erfaringsudveksle.

Det vil vi med Ingen skal stå alene

Et arbejdsmarked, der ikke imødekommer mennesker med hørenedsættelses behov har både menneskelige og økonomiske konsekvenser. Som samfund har vi brug for, at vi bliver på arbejdsmarkedet så længe som muligt. Men den tid, man er der, skal også være god, og der skal være energi til overs til familie, fritidsinteresser mv.

Høreforeningen vil gerne være med til at løse de udfordringer, som erhvervsaktive med hørenedsættelse møder i deres arbejdsliv, så de får bedre mulighed for at deltage på lige vilkår med normalthørende.  Ingen skal stå alene-projektet skal forebygge mistrivsel på arbejdspladser og øge mental sundhed blandt erhvervsaktive med høreproblemer. Målgruppen er alle erhvervsaktive med høreudfordringer, og vi håber, at de erhvervsaktive såvel som virksomhederne vil tage godt i mod initiativet.

Udfordringerne

Virksomheder søges

Peer-to-peer-ordning

Tilbage til forsiden