Send en e-mail til Coronalinjen

Endelig kan mennesker med hørenedsættelse også få svar på deres spørgsmål om corona.

Send en e-mail til Coronalinjen

Hvis borgere har generelle spørgsmål om coronavirus, så skal de ringe til den fælles myndighedshotline – også kaldet Coronalinjen - der har åbent alle ugens dage døgnet rundt på tlf.: 70 20 02 33. Telefonen er åbnet for at lette presset på lægevagtens telefon / akuttelefonen.

Siden corona-krisen brød ud, og myndighederne oprettede hotlinen, har Høreforeningen presset på for at få en mail-, chat- ellers sms-funktion som supplement til telefonnummeret, så alle borgere har samme adgang til information uanset høresituation.

Løsningen er nu på plads i form af en e-mail, som man kan skrive til med sine spørgsmål:

Adressen er: pol-covid19-hoereforening@politi.dk

Postkassen overvåges dagligt mellem 7 og 15, og myndighederne tilstræber en hurtig tilbagemelding, gerne samme dag og senest dagen efter modtagelse.

Langstrakt forløb

Det har været et langvarigt forløb at få gjort Coronalinjen tilgængelig for mennesker med hørenedsættelse. Høreforeningen har arbejdet sammen med Danske Handicaporganisationer om sagen lige fra hotlinen blev oprettet, men har sidenhen selv trukket i de politiske tråde. I slutningen af april holdt vi møde med Radikale Venstres Nils Sjøberg, som sidder i Folketingets Sundheds- og ældreudvalg. Nils Sjøberg gik til Sundhedsministeren og derefter til Justitsministeriet, da hotlinen hører til under politiet. I maj kontaktede Høreforeningen selv ledelsen af hotlinen i politiet, og det gav bonus. Det er derfor en tilfreds landsformand, der nu kan glæde sig over resultatet:

- Jeg er rigtig glad for at det langt om længe er lykkes Høreforeningen at få gjort Corona-hotlinen tilgængelig for mennesker med høreproblemer. Vi har medlemmer, som ikke kan tale i telefon, derfor er det direkte kritisabelt, at hotlinen ikke har fungeret for os, siger Majbrit Garbul Tobberup og fortsætter: - Nu er den tilgængelig med en mail-adgang, og jeg håber, at de af vores medlemmer som har brug for det, vil benytte sig af muligheden for at kunne få svar på generelle spørgsmål om corona.

Lagt på 19. maj 2020

Webdesign og udvikling / SYNERGI