En ærlig film om CI-operation

Høreforeningens landsformand fik i december 2022 en cochlear implant operation. Det er der kommet en film ud af, der følger hendes forløb før, under og efter operationen

En ærlig film om CI-operation

I dag er det præcis 1 år siden, at landsformand Majbritt Garbul Tobberup fik sin CI-operation. Nu kan du se en film, der skildrer hendes forløb. Formålet med filmen er at give viden og indsigt i, hvad en CI-operation indebærer, selvom ikke alle forløb er ens.

"Jeg var rigtig ked af, at jeg ikke kunne finde information på nettet på dansk, og at jeg ikke kunne se en operation med dansk tekst på. Det er derfor, vi har lavet denne video i Høreforeningen", siger Majbritt Garbul Tobberup i begyndelsen af filmen.

Selvom det ikke har været uden bump på vejen, er Majbritt i dag rigtig glad for sit cochlear implant. Hun oplever de fleste stemmer som lidt mørkere, end de plejer at være, men hendes taleforståelse og hørelse er blevet markant bedre. Og selvom det har været hårdt arbejde at træne hørelsen op efter operationen, synes hun, det er gået fremad, hver gang hun har været på kommunikationscentret.

"Jeg blev rigtig træt i starten, fordi det var en helt ny måde at lytte på. Det var faktisk som at have fået en anden hørelse", siger landsformanden, der udover selve operationen har været rigtig glad for den hjælp, hun har fået på kommunikationscentret.

Filmen er tilrettelagt af Irene Scharbau. Se den herunder. Bemærk, at filmen viser selve operationen, som kan være voldsom at se på. Operationen starter ved minuttal 4.13 og slutter ved minuttal 8.40:

Bemærk! Klik her, hvis du ikke kan se filmen!

Tak til kirurg Søren Foghsgaard og elektroniktekniker Jesper Andersen, Center for Hørelse og Balance, Rigshospitalet for at medvirke i filmen. Filmen er blevet til med støtte fra Kurt Sørensens fond.

Lagt på 19. december 2023