Høretab

Når det begynder at knibe med at høre og følge med i samtaler, kan man have en tendens til at skyde skylden på omgivelserne - det er sikkert folk omkring én, der er begyndt på at mumle.
Virkeligheden kan dog være den, at det er hørelsen, der er begyndt at svigte.

Hvem rammes af høretab?

Ofte går vi ud fra, at det kun er hos ældre mennesker, at hørelsen svigter. Det er ikke rigtigt. Nedsat hørelse rammer alle aldersgrupper og har mange årsager. Fx kan et barns hyppige mellemørebetændelser, en operation på øret, en støjskade, diabetes og visse lægemidler også skade hørelsen. Når høretabet kommer snigende, kan det tage tid, ofte år, før man bliver klar over, at det ikke er alle andre, der er begyndt at mumle, men ens hørelse, der er begyndt at svigte.

Du er ikke alene

Nedsat hørelse er en folkesygdom. Omkring 800.000 danskere har nedsat hørelse i et eller andet omfang og i fremtiden bliver der sandsynligvis endnu flere. Blandt andet fordi vi lever længere, men også fordi vi i stigende grad udsætter os selv for støj.

Samtale

Hvordan ved man, at man har nedsat hørelse?

Hvis din hørelse pludselig bliver nedsat, fx i forbindelse med en kraftig eksplosion, vil du ikke være i tvivl. Men hvis høretabet udvikler sig langsomt med årene, fx som man kommer op i alderen, kan det i begyndelsen gå ubemærket hen af både andre og dig selv. Netop derfor er det svært at blive opmærksom på nedsat hørelse, da man vænner sig ubevidst til situationen. Men med tiden vil omgivelserne oftest være de første til at bemærke det.

Spørg dig selv:

• Nikker du alt for tit indforstået til noget, du egentlig ikke hørte?
  • Synes du, det er helt utroligt, som næsten alle mennesker er begyndt at mumle i stedet for at tale højt og tydeligt?
  • Må du ofte bede om at få det sagte gentaget?
  • Må du skrue op for radio/TV?
  • Er det svært at forstå samtalen i telefonen - måske mest på det ene øre?

Kan du nikke genkendende til ovenstående eksempler, har du god grund til at mistænke et høretab og bør gøre noget ved det.

Gå til ørelægen

Gå som det første til ørelægen, hvor du kan få foretaget en høreprøve og evt. få stillet en diagnose. Måske vil du blive rådet til at få et høreapparat. Den tanke må du ikke afvise, for høreapparater kan  være en stor aflastning, bl.a. i kommunikative situationer, og er din vej til igen at kunne følge med i samtaler. Moderne høreapparater er meget avancerede og kan tilpasses, så de er skræddersyede til den enkeltes behov. Læs mere om høreapparater.

Behandling af høretab - Se interview med overlæge Jesper Hvass Schmidt:

Læs om vejen gennem "høresystemet".

Få hjælp og støtte hos Høreforeningen

Hvis du har nedsat hørelse eller andre lyd- og høreproblemer kan du have gavn af hjælp og støtte samt vejledning om dine muligheder. Du kan også have stor glæde af at møde ligestillede.

Bliv medlem af Høreforeningen - læs om fordelene her.

Hvad vil det sige at have en hørenedsættelse?
Konsekvenser af høretab
Skab gode kommunikationsforhold
Diabetes og høretab

Høreforeningen har udgivet folderen "Mit første høreapparat - En folder om, hvad der er godt at vide, hvis du vil høre bedre". Send en mail til materialer@hoereforeningen.dk for at bestille folderen. Bemærk, at folderen "Mit første høreapparat" kun kan bestilles i papirformat, skriv derfor din adresse i mailen, så vi kan sende folderen til dig.