Skrivetolkning af onlinemøder

Høreforeningens Tolkeformidling tilbyder skrivetolkning af online-møder. Fx online-møder på arbejdet, på jobcenteret eller møder i foreninger.

Hvordan fungerer det?

Tolkningen foregår enten i et vindue ved siden af onlinemødet eller som undertekster til selve mødet.

Når du bestiller online tolkning, vil du modtage en vejledning, da din computer, tablet eller telefon skal gøres klar til tolkesystemet (Text on Tap), første gang du bruger det.

Høreforeningens Tolkeformidling bruger Microsoft Teams som mødesystem til onlinetolkninger. Du behøver dog ikke selv at have Microsoft Teams installeret på din computer, tablet eller telefon, da du vil modtage et mødelink, som du blot skal klikke på.

Hvis fx din arbejdsplads bruger et andet mødesystem end Microsoft Teams, kan vi også tilbyde online tolkning til dette. I så fald skal den der bestiller tolkningen sende mødelinket til Høreforeningens Tolkeformidling.

Hvordan booker jeg skrivetolkning til et online-møde?

Hvis du ønsker at bestille en skrivetolk til en onlinetolkning, skal du gøre det i vores almindelige tolkebestillings-system. Bestil skrivetolkning her.

Under bestillingen får du mulighed for at angive, at der er tale om en onlinetolkning.

Hvad koster det?

Onlinetolkning følger de samme regler som almindelig skrivetolkning. Det er som udgangspunkt gratis for brugeren. Fx betaler det kommunale jobcenter, hvis tolkningen er til et personalemøde, og sygehuset betaler for patienters møder på hospitalet. Møder i foreninger betales af Den Nationale Tolkemyndighed. Læs mere om reglerne her.

Bestil tolk i god tid

Ved onlinetolkninger gælder de samme frister som ved almindelige tolkeopgaver. Bestil din tolk så hurtigt som muligt og mindst 14 dage før, tolkningen skal finde sted.

Er onlinetolkning noget for mig?

Når man har hørenedsættelse, kan det være særlig svært at få det hele med, når et møde eller arrangement foregår online. Hvis du har en skrivetolk med på mødet, vil du opleve, at du skal bruge mindre energi på at følge med i, hvad der bliver sagt, og du vil sandsynligvis også være mindre træt efter mødet.

Også for virksomheder og organisationer

Virksomheder og organisationer kan med fordel booke skrivetolkning til online-møder og events, så alle - uanset høresituation - kan følge med. For hvad hjælper det at holde møder eller arrangementer, hvis folk ikke kan høre, hvad der bliver sagt? Med skrivetolkning sikrer I tilgængeligheden for mennesker med hørenedsættelse.

Hvis I ønsker at booke skrivetolkning til et online møde eller arrangement og har en tolkebruger, som tolkningen kan bestilles via, kan I bruge vores tolkebestillings-system. Bestil skrivetolkning her. Hvis det ikke er tilfældet, så kontakt os.

Spørgsmål?

Hvis du har spørgsmål til onlinetolkning - eller almindelig skrivetolkning - så tøv ikke med at kontakte os. Se vores kontaktinformationer her.

Webdesign og udvikling / SYNERGI