Du er her: Forside > Viden om > Menière > Behandling

Behandling

— Arkiveret under , , ,

Den rette behandling af Menières sygdom er meget forskellig fra person til person. Har du mistanke om, at du har fået menière, er det vigtigt, du bliver undersøgt af en speciallæge.

Der findes ingen medicin eller anden behandling, som kan kurere sygdommen, men behandling kan lindre symptomerne.

Medicinsk behandling

Der findes forskellige muligheder for medicinsk behandling. Ens for disse behandlinger er, at de ikke afhjælper høretabet.

Betaserc

Betaserc er et histaminlignende stof. Betaserc virker på nogle menière-patienter, men ikke alle. Benyttes til tider i kombination med Vastarel.

Vastarel

Vastarel er et præparat, der afhjælper forstyrrelser på grund af dårlig blodtilførsel i cellerne. Vastarel virker på nogle menière-patienter, men ikke alle. Bemærk, at Sundhedsstyrelsen pr. oktober 2012 ikke længere anbefaler brug af Vastarel som behandling for menière. Se mere her.

Vanddrivende medicin

Nogle oplever en god effekt ved at tage vanddrivende medicin. Men der kan være forskellige bivirkninger ved medicinen.

Binyrebarkhormon/gentamycin

Binyrebarkhormon bruges til eksperimentel behandling af menière. Fremgangsmetoden er den samme som ved behandling med gentamycin, men virkningen af binyrebarkhormon afprøves, før gentamycinbehandling vælges.

Gentamycin er et antibiotikum, der normalt anvendes imod alvorlige infektioner. En kendt bivirkning ved stoffet er, at det kan forårsage lammelse af balanceorganet. Det er netop den bivirkning, man i tilfælde af Menières sygdom udnytter positivt. Man sprøjter Gentamycin ind i mellemøret, som påvirker det indre øre.
Læs om binyrebarkhormon/gentamycin-behandling på sygehuse i Danmark

Andre behandlingsmuligheder

Meniett

Svimmelhedsanfaldene skyldes en ubalance i væskerne i det indre øre. Nogle Menière-patienter har god effekt af et apparat, som kaldes en Meniett. Meniett'en benyttes almindeligvis 3 dagligt. Før en Meniett kan benyttes, skal man have indlagt dræn i øret.

Læs mere om Meniett

Neurektomi

Når alle andre behandlingsmuligheder er udtømt uden at patienten har haft en effekt i form af mindre anfald eller en formindsket anfaldsstyrke, så kan en neurektomi tilbydes (overskæring af balancenerven).

Høreapparat

Høreapparat hjælper på høretabet og kan for de fleste også dæmpe tinnitus.

Tinnitus-masker

En tinnitus-masker er lille apparat på størrelse med et høreapparat, som sender en konstant lyd ind i øret. Maskeren kan derved give en opfattelse af formindsket tinnitus. Det hjælper for nogle. Andre synes, det ingen effekt har, eller at det ligefrem gør tinnitussen værre.

Lydpude eller bed-side masker

Disse to produkter kan anvendes i forbindelse med søvnproblemer.

Handlinger tilknyttet webside
Menière - spørgsmål og svar

Menière - spørgsmål og svar billede

Denne pjece indeholder svar på nogle af de spørgsmål, som typisk melder sig hos folk, der har fået diagnosen Menières sygdom eller har mistanke om, at de lider af sygdommen.

Hensigten med pjecen er at give et kort overblik over sygdommen, dens symptomer og de mest almindelige behandlingsmuligheder.

Bliv medlem

Svært ved at høre? Støj i hovedet? Anfald af svimmelhed? Meld dig ind i Høreforeningen.