FAQ om Peer-to-peer ordningen

Vi har samlet nogle af de hyppigste spørgsmål, vi får om peer-to-peer ordningen her. Klik på de enkelte spørgsmål for at læse svaret.

Gå tilbage

Du tilmelder dig via et link, hvorefter du besvarer et kort spørgeskema, som gør os klogere på dig og dine præferencer i forbindelse peer-to-peer ordningen. Når du har tilmeldt dig, modtager du en bekræftelsesmail på din tilmelding med de svar du har givet.

Ved tilmelding besvarer I et kort spørgeskema, hvor vi bl.a. spørger til jeres præferencer i forhold til møder, herunder om I ønsker at mødes fysisk eller virtuelt. Det giver os info om jeres behov og giver os en bedre forudsætning for at kunne sammensætte grupper med folk, der har lignende ønsker.

Fysiske møder foregår i et mødelokale, fx på et frivilligcenter eller i et mødelokale på et af gruppemedlemmernes arbejdsplads, hvis muligt. Hvor kommer an på i hvilket geografisk område gruppemedlemmerne bor og/eller arbejder, og hvad der er muligt. Virtuelle møder kan foregå på Teams eller andre tjenester. Typisk vil en gruppe have både fysiske og virtuelle møder alt efter præferencer, og hvad der bedst kan lade sig gøre for medlemmerne på de enkelte mødetidspunkter. En del af den faste dagsorden til hvert møde er at finde mødetidspunkt og sted til næste møde.

I forbindelse med tilmelding spørger vi også til, om I ønsker fyraftensmøder på hverdage sent på eftermiddagen, fyraftensmøder på hverdage om aftenen eller weekendmøder. Vi prøver så godt vi kan at sammensætte grupper efter, hvad I har svaret. Vi kan ikke på forhånd sige, at det altid vil være en bestemt ugedag i et specifikt tidsrum - det kommer I til at finde ud af internt i jeres gruppe. En del af den faste dagsorden til hvert møde er at finde mødetidspunkt og sted til næste møde.

Vi lægger op til, at man mødes i grupperne ca. hver måned, men næste mødetid- og sted aftales indbyrdes i gruppen i slutningen af hvert møde og skal så vidt muligt være muligt for alle. Så mødefrekvensen kan muligvis ikke altid overholdes. Forløbet starter med et virtuelt intromøde for flere grupper med en ansat fra Høreforeningen, derefter er der et opstartsmøde for den enkelte gruppe. Derefter mødes den enkelte gruppe til 5-10 temamøder og slutter af med et afslutningsmøde.

Forløbet starter med et virtuelt intromøde for flere grupper med en ansat fra Høreforeningen. Derefter er der et opstartsmøde for den enkelte, gruppe, som fortsætter med 5-10 temamøder og slutter med et afslutningsmøde. Møderne afholdes ca. én gang månedligt. Det er op til den enkelte gruppe at finde ud af, om de har behov for, at forløbet skal fortsætte efter et halvt år (ca. 5 temamøder).

I forbindelse med tilmeldingen svarer man på et kort spørgeskema om bl.a. adresse, alder, høreproblem, beskæftigelsestype mm. Ud fra de oplysninger sammensætter vi grupperne så godt vi kan, primært ud fra geografi, type af arbejde og høreudfordring. Hvis du har et særligt ønske om at være i gruppe med andre fra samme aldersgruppe, så kan du skrive det i slutningen af spørgeskemaet, hvor der spørges til, om du har andet der skal nævnes. Så vil vi prøve at imødekomme det, så godt vi kan.

På det første selvstændige møde i gruppen, opstartsmødet, har vi nogle indledende emner, man skal igennem. Bl.a. skal man vælge hvilket tema/temaer, som næste møde skal omhandle. Vi har en liste af temaer, som man kan vælge ud fra, men man kan også selv finde på et tema. Hvert af møderne derefter har temaer, og kaldes temamøder. Dem er der 5-10 af i forløbet. Det er fast på dagsordenen til hvert møde, at der findes 1-3 temaer til næste mødegang. Endelig vil der også være nogle faste punkter til det sidste møde i forløbet kaldet afslutningsmødet.

Som udgangspunkt mødes deltagerne selvstændigt med de andre deltagere i deres gruppe, men til det første møde, intromødet, som er virtuelt, er der flere grupper med og en ansat i Høreforeningen der introducerer forløbet.