Rådgivning

Ofte stillede spørgsmål

Her er en liste over spørgsmål, vi ofte får i Høreforeningen. Klik på de forskellige spørgsmål for at se svarene.

Opsøg en ørelæge og find ud af, om der er noget om snakken. Nogle høreproblemer skyldes noget så simpelt som en hård klump ørevoks. Den kan lægen fjerne. Det kan også være, at du har en hørenedsættelse, som du skal have behandling for. Under alle omstændigheder er første skridt et besøg hos ørelægen.

Læs mere her.

Har du et ukompliceret høretab, der ikke kræver udredning på et hospital, vælger du selv, om du vil behandles på en offentlig eller privat høreklinik. Der er dog en række ting, du skal være opmærksom på. Hvis du vælger at blive behandlet i det offentlige, kan der være lang ventetid med store regionale forskelle. Vær i den forbindelse opmærksom på, at du har frit sygehusvalg. Hvis du vælger en privat høreklinik, skal du være opmærksom på, at de fleste selv skal betale for en del af behandlingen, da det offentlige tilskud sjældent er tilstrækkeligt.

Guide til dig, der ønsker at få høreapparat på en offentlig klinik

Guide til dig, der ønsker at få høreapparat på en privat klinik

Når du ønsker at få høreapparat via en privat høreklinik, kan du få tilskud. Der er udover det almindelige offentlige tilskud flere andre muligheder.

Læs om tilskud til høreapparater

Hvis du ønsker at få høreapparat på en offentlig høreklinik, skal du forberede dig på, at der nogle steder er lang ventetid. Husk, at du har frit sygehusvalg og dermed kan bede din ørelæge om at sende henvisningen til den klinik, du ønsker. Det gælder også selvom høreklinikken ligger i en anden region. Vær dog opmærksom på, at det kan blive nødvendigt at tage turen til høreklinikken en del gange fx for at få efterjusteret høreapparaterne.

Du kan se den aktuelle ventetid her.

Ca. 15% af alle danskere har tinnitus. Nogle har så voldsom en tinnitus, at de er stærkt generede af det. Desværre får alt for mange at vide af deres læge, at det må de bare lære at leve med. Det er ærgerligt, for i dag findes der mange metoder, der kan hjælpe de fleste med tinnitus til et bedre liv med lidelsen.

Læs mere om tinnitus og behandlingsmetoder.

Ja! Svimmelhed og balanceproblemer har i de fleste tilfælde noget med ørerne at gøre. Den hyppigste årsag til svimmelhed er løse øresten.

Du kan få hjælp på et kommunikationscenter. Her kan du for eksempel få yderligere instruktion i at benytte høreapparat, du kan få hjælp til at søge om hjælpemidler, og du kan få specialundervisning. Du kan også få hjælp, hvis du fx har problemer med tinnitus eller hvis du har fået CI (Cochlear Implant). Alle har adgang til tilbuddene fra kommunikationscentrene.

Læs mere om kommunikationscentrene og deres tilbud.

Når du melder dig ind i Høreforeningen, melder du dig ind i et fællesskab. Du får blandt andet adgang til gratis rådgivning, hvis du løber ind i en problemstilling i forbindelse med dine høreproblemer. Du kan deltage i vores kurser, og du kan møde ligestillede. Du modtager også vores meget roste medlemsblad Hørelsen. Og så støtter du Høreforeningens arbejde for bedre livsvilkår for mennesker, der er berørt af lyd- og høreproblemer eller sygdomme i øret.

Læs mere om dine medlemsfordele.