Verdens Høredag 2020

Verdens Høredag 2020: Lad ikke høretab begrænse dig

Den 3. marts er det Verdens Høredag.

Lad ikke dit høretab begrænse dig, lyder budskabet fra Verdenssundhedsorganisationen WHO i år, når Verdens Høredag løber af stablen 3. marts.
Også i Høreforeningen markerer vi dagen. Traditionen tro vil mange af vore lokalafdelinger være på banen. Og netop vores fællesskab er noget af det, Høreforeningen gerne vil sætte fokus på i år:
– Vi har et særligt fællesskab af ligesindede, der møder hinanden med hørehensyn. Det er vigtigt at få vist, hvad Høreforeningen betyder for vores medlemmer, og hvorfor det er en god idé at være med i vores forening. Det vil vi meget gerne tydeliggøre i år på Verdens Høredag, siger landsformand Majbritt Garbul Tobberup.
– Vi glæder os rigtig meget til at markere dagen endnu en gang. Vi glæder os til, at vores lokale afdelinger bliver synlige på forskellig vis og er klar til en snak om høreproblemer, siger hun.

Mød Høreforeningen

Lokalafdelinger over hele landet markerer Verdens Høredag på forskellig vis. Nogle indtager gader og stræder, hvor de deler materialer ud og kommer i snak med folk. Andre har stande i supermarkeder, sundhedscentre, lokalcentre eller på hospitaler. På Frederiksberg kan man finde Høreforeningen i metroen. Andre lokalafdelinger har valgt at arrangere foredrag. Verdens Høredag finder sted den 3. marts, en del lokalafdelinger afholder dog deres aktiviteter i dagene før eller efter den 3. marts.

Verdens Høredag materialer

Høreforeningen afholder Verdens Høredag aktiviteter i følgende byer / landsdele:

Aarhus, Hadsund, Aalborg, Brønderslev, Næstved, Vejen, Viborg, Thisted, Aabenraa, Tårnby, Rødovre, Lolland, Hjørring, Vordingborg, Stege, Præstø, Egedal, Frederiksberg, Horsens, Roskilde, Struer-Thyholm, Herning, Gentofte, København og Bornholm.

Holder dampen oppe

Den 3. marts deltager Høreforeningen også i et rundbordsmøde på Christiansborg med arbejdsgruppen for en bedre hørerehabilitering med et politisk fokus: Fremtiden audiolog. Se mere om dette arrangement.
– Vi skal holde dampen oppe hos politikerne, da der stadig er mange udfordringer at løse på høreområdet. Derfor skal 3. marts høres af alle, siger Majbritt Garbul Tobberup.
Høreforeningen markerer også dagen på det europæiske plan ved WHO’s arrangement i Bruxelles den 4. marts.

Verdens udfordringer

Bortset fra, at ventetiden i Danmark fortsat er alt for høj, har danskerne mange muligheder for at få gjort noget ved høreproblemer. Sådan er det ikke alle steder i verden. Mange steder kan man slet ikke få offentlig hjælp.
På Verdens Høredag 2020 vil WHO fremhæve, at rettidig og effektiv hjælp kan sikre, at mennesker med høretab er i stand til at nå deres fulde potentiale.
”I alle livsfaser forbinder kommunikation og god høresundhed os til hinanden, vores samfund og verden,” skriver WHO.
For dem, der har høretab, kan passende og rettidig hjælp lette adgangen til uddannelse, beskæftigelse og kommunikation. Globalt er der mangel på adgang til behandling af høretab, såsom høreapparater. Tidlig hjælp bør stilles til rådighed gennem sundhedssystemerne.
Ved tidligere Verdens Høredage er det kommet frem, at en krone givet ud til hjælp til høreproblemer kommer tifold igen i andre sparede samfundsudgifter. Men i mange lande er hjælpen langt væk.

Se også:

Høreforeningen er jo de eneste vi har

Ilona Abrahamsen har kæmpet med sine høreproblemer og fundet ud af, at Høreforeningen er hendes eneste medspiller. Læs artiklen.

Her kan jeg høre

- Jeg kan altid høre. Det kan jeg ikke i andre foreninger siger Karen Margrete om, hvorfor hun er medlem af Høreforeningen. Se video.

Mødet med Høreforeningen er det bedste, der er sket for mig

– Det er for mig et fristed i tilværelsen, at være sammen med andre med høretab på vores egne præmisser, siger Lars Christian. Læs artiklen.

Ud af isolationen

- Fællesskabet betyder meget, siger Erik om at være medlem af Høreforeningen. Se video.

Fællesskab og ny viden

På besøg i Aalborg-Brønderslev Lokalafdeling. Se video og læs artiklen.

Får en masse ud af fællesskabet

Medlemskab af Høreforeningen er vigtigt for Karina Øbro. Se video.

Vi kan hjælpe hinanden

- Det er virkelig godt og vidunderligt at være med i en forening som Høreforeningen, siger Helene Urskov. Se video.

Høreforeningens Verdens Høredag aktiviteter er støttet af:

Willian Demant Fonden

GN Foundation

Verdens Høredag: Nye medlemmer fik et ½ års medlemskab til halv pris

I anledning af Verdens Høredag har man i marts 2020 kunne få ½ års medlemskab til halv pris. Det vil sige, at man betalte 100 kr. for et halvt år (normalpris 305 kr. årligt). Man kunne også få et ½ års familiemedlemskab for 150 kr. (normalpris 440 kr.). Når det halve år er gået, overgår de nye medlemmer til normalt kontingent.

Verdens Høredag 2020