Hjælpemidler er godt givet ud

På neurologisk afdelings enhed for demens på Rigshospitalet Glostrup er god kommunikation med patienter med høretab afgørende for behandlingen.

- Vi går meget op i, at patienten kan forstå, hvad der bliver sagt. For som vores overlæge siger, kan man jo ikke huske noget, man ikke har hørt, fortæller afdelingssygeplejerske i demens-enheden Mette Møllebæk Petersen.

Kommunikerer bedre

Med både høretaktik og elektronisk udstyr fungerer samtaler bare bedre. Da enheden blev oprettet for seks år siden, kom flere medarbejdere fra geriatriske afdelinger, og de blev hurtigt enige om, at der skulle indkøbes høreteknisk udstyr.

- Det er rart at kunne kommunikere bedre med patienterne. Vi har flere slags, men særligt en lille samtaleforstærker med almindelige høretelefoner til er rigtig brugbar. Patienterne vil gerne bruge den, nogle endda hellere end deres høreapparater. De får høretelefonerne på, vi tester lyden, og så ligger modtageren midt på bordet ved samtaler med patient, pårørende, læge og sygeplejeske, fortæller Mette Møllebæk Petersen.

Mette Møllebæk Petersen

Afdelingssygeplejerske i demens-enheden Mette Møllebæk Petersen med samtaleforstærkeren, der består af en modtager med mikrofon i og høretelefoner. Denne hedder Duet fra Comfort Audio, men findes i mange udgaver.

Fejlkilder

Enheden laver bl.a. kognitive tests, og der vil nødvendigvis komme fejlkilder, hvis patienten ikke kan høre spørgsmålene. Samtaleforstærkeren bruges også, hvis lægen har konsultationer alene eller, hvis patienten skal vises rundt på afdelingen.

Ikke dyrt

- Det er ofte en aha-oplevelse for de pårørende, at patienten lettere kan fokusere på samtalen. De er trætte af at råbe, og kan pludselig tale med deres mor eller far igen. På den måde bliver vi også lidt ambassadører for bedre kommunikation. Og nej, det er ikke en arbejdsmæssig anstrengelse at bruge en samtaleforstærker/kommunikator - eller dyrt: Den første holdt fire år og kostede et par tusind. Det er godt givet ud, siger afdelingssygeplejersken.

Webdesign og udvikling / SYNERGI