Støj

Støj kan defineres som al lyd, der irriterer, forstyrrer eller skader.

Din øregang ender i det, der kaldes øresneglen. Den ligner faktisk et sneglehus. I øresneglen sidder tusindvis af små hårceller. Når lyden blæser ind bevæger hårene sig. Det er hårenes bevægelse, der får dig til at høre - hvis dine ører altså virker.

Ét brag kan være nok

Brug ørepropper, når du ved, der er risiko for ødelæggende støj. Et enkelt brag, fx fra fyrværkeri, kan være nok til at give dig en høreskade.

De små - men vigtige hårceller

Lytter du til meget høj musik, eller til et højt brag fra fyrværkeri, bøjer hårene i øret sig som træer i blæsevejr. Nogle gange kan lyden blive så kraftig, at hårene knækker - som træer i en storm. Knækkede hår gror ikke ud igen, og du har fået en høreskade.

Høreskader

Hvis du efter et højt brag ikke kan høre noget på det ene eller begge ører, har du fået en høreskade. Hvis det piber og hyler i dit øre, har du været tæt på en høreskade. Holder hyletonen ikke op, har du måske fået tinnitus.

En høreskade kan også være en rigtig ”sniger”. Den kan komme luskende mange år efter, at du har hørt meget høj musik eller høje brag. Du er altså ikke sikker, selv om du ikke mærker noget straks.

Det er bedst at undgå alt for høj musik og høje brag.

Professor Dorte Hammershøi fortæller i dette interview om, hvordan støj skader:

Ørepropper redder hørelsen

Ørepropper begrænser din risiko for at få en høreskade, så til koncerter, eller når du går udendørs nytårsaften – så prop dem ind – så langt ind i øret, at de sidder fast. Følg anvisningen på pakken.

Unge mangler viden om støj

Høreforeningen deltog i 2018 på Ungdommens Folkemøde, hvor vi via forskellige aktiviteter satte fokus på støj og høreskader. Her blev det klart, at mange unge ikke ved nok om risikoen for at få høreskader ved fx at lytte til for høj musik. Se denne video fra Ungdommens Folkemøde:

Folder om støj

Se Høreforeningens folder om støj  og forebyggelse af høreskader.

Skriv en mail til materialer@hoereforeningen.dk hvis du ønsker at få folderen tilsendt i papir-format.