VERDENS HØREDAG 2021: Vi kan ikke længere vende det døve øre til høretab

Verdenssundhedsorganisationen WHO har udgivet World Report on Hearing med anbefalinger til verdens sundhedsvæsener.

VERDENS HØREDAG 2021: Vi kan ikke længere vende det døve øre til høretab

Hvert år koster utilstrækkelig forebyggelse og behandling af hørenedsættelse verden gigantiske 1 trillion amerikanske dollars. Det vil sige 1 milliard milliarder dollars. Det vurderer verdenssundhedsorganisationen WHO i deres nye rapport ”World Report on Hearing”, der så dagens lys på Verdens Høredag.

Udover den astronomiske økonomiske regning, når høretab ikke håndteres, så medfører det også en lang række andre konsekvenser, der ikke kan gøres op i penge, fx tab af kommunikation, uddannelse og social interaktion.

Den demografiske udvikling gør ikke sagen bedre, da man med aldrende befolkninger forventer stigninger i antallet af mennesker med hørenedsættelse. I dag har over 1.5 milliard mennesker på verdensplan høretab (i varierende grad). WHO estimerer, at det tal kan vokse til 2.5 milliarder i 2050.

Investering frem for udgift

World Report on Hearing præsenterer en række tiltag og strategier som medlemslandene kan iværksætte for at sikre forebyggelse og adgang til behandling til alle, der har brug for det. WHO påpeger, at behandling af sygdom og handicap ikke bør ses som en udgift, men som en investering i en mere sikker, retfærdig og blomstrende verden. Vi kan ikke længere vende det døve øre til høretab, som organisationen siger.

Målet med World Report on Hearing er at gøre hørerehabilitering til en global sundhedsprioritet.

Rapportens hovedanbefalinger til de nationale sundhedsvæsener:

1. Integrer hørerehabilitering i sundhedssektoren
  2. Styrk sundhedssystemerne, så hørerehabilitering fungerer på alle niveauer og i alle sektorer
  3. Lav informationskampagner om hørenedsættelse og tabuer herom
  4. Sæt mål for forebyggelse og behandling, monitorer og evaluer
  5. Lav en national forskningsstrategi på høreområdet

Læs World Report on Hearing her.

Lagt på 4. marts 2021

Webdesign og udvikling / SYNERGI