VERDENS HØREDAG 2021: Når mundbind spiser konsonanterne

Høreforeningen og Oticon gæstede Go'Morgen Danmark.

VERDENS HØREDAG 2021: Når mundbind spiser konsonanterne

I anledning af Verdens Høredag gæstede Høreforeningens landsformand Majbritt Garbul Tobberup og Oticons chefaudiolog Thomas Behrens her til morgen TV2's Go'Morgen Danmark. Emnet var, hvor svært det er at have en hørenedsættelse, når alle bruger mundbind.

Majbritt Garbul Tobberup

- Det er en kæmpe udfordring. Fx har jeg oplevet at være hos lægen og bagefter på apoteket, og det var først, da jeg kom hjem og googlede det, der stod på pilleæsken, at jeg forstod, hvad lægen mente jeg havde, fortalte Høreforeningens landsformand i indslaget.

Hun har fuld forståelse for nødvendigheden af mundbind, visir og plexiglas, men oplever konstant at komme på overarbejde for at få mening ud af det sagte:

- Ordet tomater bliver fx til "omater", og jeg tænker, hvad er det I snakker om? Hjernen knokler for at fylde det ind, der mangler, og så er man jo træt efter en dag på den måde, fortalte hun.

Når vi taler med mundbind på, "spiser" mundbindet konsonanterne, og når konsonanterne bliver meget svagere, er de slet ikke hørbare for mennesker med milde til moderate høretab. Derudover giver mundbindene ikke mulighed for at aflæse mundbevægelser for at få information om konsonanterne.

Billedet herunder viser, hvordan konsonanterne forsvinder illustreret ved det efterhånden meget velkendte ord samfundssind, der ender med at blive til "amundind":

Mundbind giver 2 ud af 3 danskere høreudfordringer

Det er ikke kun et problem for mennesker med hørenedsættelse, at vi lever i mundbindstider. Under Corona-krisen er flere danskere blevet mere opmærksomme på deres hørelse. En ny undersøgelse, som Gallup har lavet for Oticon viser, at 2 ud af 3 danskere oplever, at det er svært at høre, når der bruges mundbind (graden er varierende).

I situationer med baggrundsstøj, og når vi overholder 2 meters afstand til dem, vi taler med, er der særligt problemer.

Gode råd

Vi skal sandsynligvis leve med mundbind, visir og plexiglas et stykke tid endnu. Men hvad kan vi så gøre for at lette kommunikationen?

- Tal langsomt og tydeligt med god stemmeføring, undgå at råbe, og benyt meget gerne de lyseblå engangsbind, da de giver bedre lyd end stofbind, lyder rådet fra Thomas Behrens fra Oticon.

Høreforeningens landsformand opfordrede folk til at benytte visir, så man kan mundaflæse og gjorde også opmærksom på Høreforeningens gode kommunikationsråd ved brug af mundbind.

Indslaget i Go'Morgen Danmark blev vist i dag kl. 7.10 på TV2 og kan også ses på TV2 Play (kræver abonnement).

Lagt på 3. marts 2021