Verdens Høredag

Høreforeningen er på banen i hele landet.

Verdens Høredag

WHO har udnævnt 3. marts til Verdens Høredag. Derfor er Høreforeningens lokalafdelinger på banen i hele landet, hvor der deles flyers ud og afholdes arrangementer.

Frivillige stiller op med budskabet, at der er al mulig grund til at gøre noget ved sit høretab, og at samfundet kan spare milliarder, hvis der investeres mere i at hjælpe mennesker med høretab.

Verdenssundhedsorganisationen WHO's budskab hedder: Action for hearing loss: make a sound investment. Altså lav en sund investering. Se WHO's materialer.

750 milliarder dollars

750 milliarder dollars koster det verden, at høretab holder mennesker væk fra uddannelse og social integration, tab af produktion og følgevirkninger som demens og depression.

WHO opfordrer til, at der gøres mere i verden for både at give borgerne høreapparater, men også hjælpe dem bagefter med høretekniske hjælpemidler, tekster på TV og film og tegnsprog.

- Det er ikke kun i tredjeverdens lande, at WHOs opfordring gælder. Selv i Danmark, som har en stolt tradition for høreapparatbehandling, sker der i dag store svigt af borgere med høretab, som vi som samfund ikke kan være bekendt. Vi har bl.a. ikke behandlingsgaranti på hjælp til høretab, men må vente år, og der er et stort behov for mere viden og uddannelse af befolkningen omkring håndtering og hjælp til høreproblemer, siger Høreforeningens landsformand Majbritt Garbul Tobberup.

Hun skal selv deltage i et arrangement på Christiansborg, hvor flere politikere skal på arbejde uden hørelse på dagen med efterfølgende debat.

Se mere på hjemmesiden og Facebook i løbet af dagen!

Se også disse Key messages fra WHO

Lagt på 2. marts 2017