Verdens Høredag markeres over hele landet

Aktiviteter, TV-indslag og kendte med høretab.

Verdens Høredag markeres over hele landet

På søndag er det Verdens Høredag, og i den forbindelse afholdes der en lang række aktiviteter, både på selve dagen og i dagene omkring. Årets tema er: "Tjek din hørelse".

– Vi håber at kunne få budskabet ud til flest mulige mennesker, at de skal få tjekket hørelsen. Det ville være dejligt, hvis det at få tjekket hørelsen blev lige så naturligt som at gå til tandlægen hvert halve år, siger landsformand Majbritt Garbul Tobberup.

Lokalafdelinger på banen

Høreforeningen er derfor på banen med en opmærksomhedskampagne, og igen i år vil vores lokalafdelinger være omdrejningspunktet i arbejdet. Lokalafdelinger over hele landet vil i dagene omkring eller på selve den 3. marts afholde forskellige aktiviteter og komme i dialog med danskerne.

– Vi vil også gentage budskabet om, at der bør indføres screening på høretab. I dag handler det lige så meget om at forebygge som at behandle. Samfundet kan spare mange penge ved, at behandlingerne er succesfulde, når folk får høreapparater i tide og kan vænne sig til at bruge dem. Vi anbefaler en screening ved 55-års alderen, siger landsformand Majbritt Garbul Tobberup.

Go' aften og Go' morgen

Markeringen af Verdens Høredag blev sat i gang allerede sidste torsdag da vores landsformand besøgte TV2s Go' aften Danmark sammen med skuespillerinden Lisbet Dahl, der lige har fået høreapparater. I går morges var tidligere udenrigsminister Uffe Ellemann-Jensen sammen med Ditte Brøns, der er født med hørenedsættelse, i Go' morgen Danmark til en snak om høretab og høreapparater og om at gøre noget ved sit høretab.

Rundbordsmøde og åbent hus hos Oticon

I morgen den 1. marts deltager Høreforeningen i et rundbordsmøde på Børsen i København. Emnet er tidlig opsporing af og intervention mod høretab i et digitaliseret sundhedsvæsen. Vores landsformand holder oplæg om patientperspektivet i forhold til en mere digitaliseret høreomsorg. Se mere om arrangementet her.

Senere samme dag gentager høreapparatfirmaet Oticon de sidste års succes med at slå dørene op til deres hovedkontor i Smørum. Der vil være rundvisning, foredrag og stande, og Høreforeningen deltager også med en stand.

Kendte med høretab står frem

Som en del af årets kampagne præsenterer Høreforeningen løbende en række kendte danskere, der står frem og fortæller om deres høretab. Vi spørger dem, hvad der fik dem til at få undersøgt deres hørelse, hvad deres udbytte har været og om de vil opfordre andre til at få hørelsen tjekket.

Foreløbig har vi bragt disse historier:

Vibeke Windeløv, filmproducent, høretab: Pinligere at sige hva’? end at gå med diskrete høreapparater

Poul Thomsen, tidl. tv-vært, ’Dus med dyrene’, høretab: Gør noget ved det nu!

Michelle Hvid, radiovært, iværksætter, foredragsholder. Døv på et øre: Hellere tydelighed end forfængelighed

Henrik Strube, musiker og forfatter. Tinnitus og høretab: Man behøver ikke finde sig i at høre dårligt

Følg med her på hjemmesiden eller på vores Facebookside for flere historier.

Lagt på 28. februar 2019