Teknisk service lukker på Bispebjerg

Har været betalt af industrien, som har trukket sig ud.

Teknisk service lukker på Bispebjerg

Teknisk Service lukker på Bispebjergs audiologiske afdeling pr. 1. januar 2017. Høreapparatsbrugere bliver igen et tilbud fattigere, når muligheden for at få hjælp til apparaterne hver formiddag fra klokken 9-12 sløjfes helt og aldeles, og medarbejderne skal søge nye udfordringer.

Det tankevækkende er, at man ikke kan anklage Region Hovedstaden for at ville spare på servicen på audiologisk afdeling. Det er nemlig ikke regionen, men producenterne, der har finansieret hjælpen til brugerne på Danmarks største audiologiske afdeling.

- Det er korrekt at den åbne service lukker fra nytår. Høreapparatfirmaerne har gennem de seneste år – mod vores ønsker – valgt at trække deres støtte tilbage for den fremskudte reparationsmulighed og ønsker fremover at defekte apparater skal serviceres hos dem selv. Den hidtidige ordning har ellers sparet brugeren for meget tid og besvær. Vi så selvfølgelig meget gerne at ordningen kunne fortsætte, men da der ikke foreligger økonomi til dette mere og da det ikke er noget der ligger i regionernes budget, lukkes det, siger klinikchef Mads Klokker til Hørelsen.

Gammel aftale

Den tekniske service har da også været et særsyn i forhold til andre audiologiske afdelinger i landet. Efter Hørelsens oplysninger, er ordningen på Bispebjerg mange år gammel, fra den gang overlægen selv kunne bestemme, hvilke høreapparater der skulle indkøbes og kunne forhandle fordele. I dag er der licitation via Amgros, og flere af firmaerne har trukket deres støtte til den tekniske service for flere år siden.

Hvilke producenter, der her til sidst har betalt, er uvist. Men det er interessant, at et hospitalstilbud er finansieret af industrien og med et stop kan forringe det offentliges tilbud til brugerne.

Mange ældre borgere har lettere ved at møde op på en adresse i stedet for at skulle til at sende apparater til reparation pr. post og vente i dagevis på at få dem tilbage. Desværre har Bispebjerg så ikke økonomi til at opretholde tilbuddet.

Selv betale efter garanti

Klinikchef Mads Klokker oplyser, at høreapparatsbrugere med svære høretab fortsat vil have mulighed for at få låneapparater, når deres egne apparater skal til reparation efter de fire år. Det er efter fire år, at garantien udløber.

De fleste audiologiske afdelinger vil først lade brugerne skrive op til nye høreapparater, når de fire år er gået. Det betyder fx på Bispebjerg, at man skal vente 29 uger på en ny høreapparatsbehandling med høreapparater, hvor garantien er udløbet. Det betyder at man selv skal betale for en eventuel reparation.

Lagt på 30. november 2016

 

Designed by Synergi Reklamebureau Webbureau