Struer dropper den kommunale høreomsorg

Foreslår uholdbar løsning og forklarer, at kommunen ikke længere har råd. Spørg om hjælp på det lokale plejehjem, lyder forslaget.

Struer dropper den kommunale høreomsorg

- Gå ind på plejehjemmet og få hjælp. Jeg er sikker på, der ikke er nogen, som vil rynke på næsen.

Sådan mener formanden for Struer Kommunes sundhedsudvalg, Anna Marie Brix Poulsen (DF), at man fremover skal løse sine problemer med høreapparater, når man er borger i kommunen.

Struer skærer fra juni 2017 den kommunale høreomsorgsassistent helt væk og sparer 175.000 kroner om året på budgettet.

Fremover skal borgerne i Struer kommune rejse til Kommunikationscentret i Herning eller vente 14 dage på, måske, at kunne komme til hos den tilrejsende hørekonsulent, der har EN time til rådighed hver anden uge.

Det er uforsvarligt både menneskeligt og samfundsøkonomisk, mener Høreforeningens formand.

- Kommunen vil ikke leve op til sin egen kvalitetsstandard for 2016, hvor hjælpen til høreapparater er nævnt. At give borgerne høreapparater og så konstatere, at der nok bliver flere skuffeapparater, fordi man skærer den lokale høreomsorg væk - det er simpelthen ikke godt nok, siger Majbritt Garbul Tobberup.

Dagbladet Holstebro-Struer har i dag ryddet forsiden for at fortælle om sagen. Høreforeningens formand er med i artiklen, hvor formanden for sundhedsudvalget udtaler, at det generer kommunen, "men vi har ikke råd".

Det er typisk ældre mennesker, der har brug for høreomsorgsassistenten. Kommunen skriver i sit forslag til besparelsen, at "der opleves en faldende efterspørgsel på råd og vejledning dels grundet en besparelse i 2014 med mindre service".

- Og nu nedlægger man så stillingen, fordi færre kender tilbuddet. Men det er jo ikke det samme som, at folk ikke har brug for høreomsorg, siger Høreforeningens landsformand.

De nyeste forskningsresultater viser, det er dumt at spare på høreomsorg. Der er fx større risiko for demens, depression og faldulykker, hvis høretab ikke er velbehandlet.

Lokalt arbejdes der videre med Struer-nedskæringen.

Lagt på 11. november 2016