Socialministeren vil gøre det ulovligt at diskriminere handicappede

Gennembrud for danskere med handicap.

Socialministeren vil gøre det ulovligt at diskriminere handicappede

Socialminister Mai Mercado (K) fremsætter et lovforslag, der gør det forbudt at diskriminere handicappede. I de øvrige nordiske lande findes allerede et generelt forbud mod diskrimination af handicappede, mens det i Danmark kun gælder på arbejdsmarkedet. Og det er altså det, socialministeren nu vil have ændret på.

”Det er et spørgsmål, vi har diskuteret i Danmark i mange år. På arbejdsmarkedet har vi i dag et forbud mod diskrimination på grund af handicap, men det skal også gælde alle andre steder. Og det er det, vi indfører nu. Med forslaget sender vi et stærkt signal: Vi accepterer ikke, at mennesker med handicap bliver diskrimineret. Jeg er stolt af, at vi nu tager skridtet mod et generelt forbud,” siger Mai Mercado.

Et generelt diskriminationsforbud vil give mennesker mulighed for at klage, hvis de diskrimineres på grund af deres handicap. Hvordan forbuddet og klageadgangen konkret skal indrettes er endnu ikke besluttet.

Husk høreområdet

Høreforeningens landsformand hilser lovforslaget velkomment, men gør også opmærksom på, at vi ikke er i mål alene med et diskriminationsforbud:

”Stor ros til Mai Mercado for at tage dette skridt. Danmark har længe haltet efter de andre nordiske lande på det her område, så det er dejligt, at ministeren nu tager initiativ til et generelt forbud. Men forbuddet omfatter desværre ikke krav om tilgængelighed for mennesker med handicap. På høreområdet gælder det fx tekster på danske tv-programmer, biograffilm, folketings-tv og videoer på nettet, så her vil vi fortsat kæmpe videre”, siger Majbritt Garbul Tobberup.

Høreforeningen mener også, at diskriminationsforbuddet må gælde i sundhedstilbuddene, og at der skal være behandlingsgaranti for mennesker med høreproblemer, der i mange år har været belastet af alt for lange ventetider.

Foto: Rasmus Degnbol

Lagt på 9. februar 2017