Positivt møde med Danske Biografer

Høreforeningen har holdt møde med Danske Biografer om tekstning af danske biograffilm.

Positivt møde med Danske Biografer

Høreforeningen har i dag været til møde hos Danske Biografer, der er brancheforening for landets biografer. På mødet deltog Danske Biografers formand, Kim Pedersen samt direktionsassistent i Nordisk Film Biografer, Niels Andersen.

Formålet med mødet var at få startet en konstruktiv dialog om, hvordan vi fremover i fællesskab kan arbejde for tekstede visninger af danske biograffilm. Et emne som Høreforeningen og biografbranchen ellers har set meget forskelligt på, fx i forhold til publikums behov og ønsker.

På mødet i dag blev der udvekslet god og konstruktiv viden fra begge sider, og Høreforeningen fremlagde nye ideér til en forsøgsordning med tekstning. Parterne blev enige om, at Danske Biografer udarbejder et forslag til en ny forsøgsordning. Detaljerne i forsøgsordningen er ikke på plads, men grundtanken er at afprøve fuld tekstning af danske film i enkelte udvalgte biografer i en periode. Måling af besøgstal holdt op mod en sammenlignelig biograf uden tekstede visninger samt undersøgelse af publikums reaktioner på teksterne efter biografbesøget, vil sandsynligvis indgå i forsøget.

Høreforeningen er meget tilfreds med udkommet af mødet og afventer Danske Biografers udspil.

Tekstede kopier af alle film i 2018

I de filmstøttebetingelser, der trådte i kraft 1. juli 2016, blev det et krav, at der skal laves en tekstet kopi af alle dansksprogede film, der modtager støtte - hvilket i praksis betyder alle danske film. Der produceres omkring 25 film om året og vurderingen fra Danske Biografer er, at det kun er 1-2 film om året, der ikke modtager støtte, og at alle de store "kommercielle" film modtager støtte.

Det tager typisk 1-2 år at producere en film, og det vil sige, at man, når vi kommer lidt ind i 2018, stort set kan regne med, at der findes tekstede kopier af alle danske film, da disse har søgt støtte efter juli 2016.

Nogle få mindre biografer kører allerede med fuld tekstning (når filmen findes med tekster), men som bruger kan du også gøre dit ved at gå til din lokale biograf og efterlyse tekster. På den måde bliver biograferne opmærksomme på behovet.

Lagt på 22. august 2017